Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

journal # 8 : Manon de Boer en Brussel

https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publicaties/journal8.jpg
https://mediabank.vanabbemuseum.nl/vam/files/alexandria/publiciteit/zaaloverzichten/2005/de_boer/de_boer.jpg
Opsomer, Els
Augustijnen, Sven
Narkevicius, Deimantas
Lambrechts, Franciska
Suermondt, Robert
Asselberghs, Herman
Gonzalez-Foerster, Dominique
Downsbrough, Peter
Stidworthy, Imogen
Van 19-02-2005 tot 16-05-2005

Met documentatie - Groepstentoonstelling - Opmerkingen: Locatie: Aula en bibliotheek. - Curator: Manon de Boer (beeldend kunstenaar) en Phillip Van den Bossche (conservator tentoonstellingen). - Sven Augustijnen, Le Guide du Parc, 2001 ; Franciska Lambrechts, Allons travailler. Waarom? Waarom? Waarom?, 1991 ; Dominique Gonzalez-Foerster, Plages, 2001 ; Robert Suermondt, S.O.L., 1997 ; Els Opsomer, _imovie_[one]: The Agony of Silence, 2003 ; Deimantas Narkeviaius, The Role of a Lifetime, 2003 ; Herman Asselberghs, A.M./P.M., 2004 ; Imogen Stidworthy, Elocution (1996) ; Peter Downsbrough, NOT YET, 1983. Nevenactiviteiten: De vertoning van de langspeelfilm Toute une Nuit (1982) van Chantal Akerman en de presentatie van een aantal films van en door Boris Lehman. In de bibliotheek documentaires en speelfilms van Peter Watkins, Barbara Loden en Marguerite Duras

De laatste aflevering bestaat uit een video- en filmprogramma met als uitgangspunt Brussel. De tentoonstelling geeft echter geen geografische inkijk of biedt geen topografisch zicht op de stad. journal # 8 vertrekt in de eerste plaats vanuit een aantal vragen over identiteit en gemeenschap. Beeldend kunstenaars, theatermensen, schrijvers en dansers komen en gaan in Brussel. Het is een culturele plek waar mensen elkaar ontmoeten en verschillende talen door elkaar spreken. De geselecteerde kunstenaars wonen allemaal in Brussel, hebben er een tijdlang gewoond of hebben een persoonlijke relatie met Manon de Boer. Zelf woont en werkt ze in de stad sinds 1994. De video's en films in journal # 8 vormen een reeks cirkelvormige bewegingen met uiteenlopende snijpunten, verhalen over een persoonlijke context, losse lijnen tussen Brussel, Parijs en São Paulo. Het gaat om beelden en emoties tussen woorden en zinnen, transparantie, het voortdurend zoeken naar nieuwe vormen, het open kijken, vertalen en formuleren van de 'vreemdeling'