Michael Raedecker : Extract
+2
Met recente werken getoond van de Nederlandse schilder Michael Raedecker (1963). Na een studie aan onder andere de Rijksacademie te Amsterdam, vertrok Raedecker in 1996 naar London om daar twee jaar les te nemen aan het befaamde Goldsmiths' College. Onlangs won hij de meest prestigieuze prijs voor de schilderkunst in Engeland: de John Moores prijs. Tevens is Raedecker één van de weinige Nederlandse kunstenaars die in de beroemde Saatchi collectie in Engeland vertegenwoordigd is. De schilderijen van Raedecker kenmerken zich door een uitgekiend en exquisiet gebruik van garen en borduursels in combinatie met verf, die soms heel dun wordt opgebracht en andere keren juist dik 'uitgeschonken' wordt op het doek. Maar bovenal laten zijn schilderijen zich karakteriseren door een bijzondere beeldtaal die tegelijkertijd heel bekend voorkomt. Landschappen, exterieurs van bungalows, interieurs en een enkele portret vormen het onderwerp van Raedeckers doeken. Mensen of zelfs sporen van menselijke aanwezigheid, ontbreken op de werken. En toch voel je die aanwezigheid wel degelijk. Is het misschien de precieze kadrering van de beelden, die het gevoel geeft dat er vanuit een menselijk blik naar de lege exterieurs en interieurs gekeken wordt? Of is het de eigen blik die zich vasthecht aan de beelden die zo bekend voorkomen? Raedeckers schilderijen spelen op het scherp van de snede een spel van weglating en invulling. Enerzijds zijn het lege, bijna schetsmatige beelden, opgebouwd uit slechts enkele lijnen. Anderzijds zijn het archetypische, vertrouwd aandoende voorstellingen. Anders dan het ogenschijnlijk schematische karakter ervan doet vermoeden, wordt dit effect van zijn schilderijen onder andere bewerkstelligd door de voorstelling op te bouwen uit zeer zorgvuldig weergegeven details. Dit, in combinatie met een bijna filmische kadrering, maakt dat Raedecker er in slaagt zijn werken de potentie mee te geven van plaatsen of scènes die mogelijk bekend voorkomen, maar hij weet ze tegelijkertijd aan een te precieze invulling te onttrekken