Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Hoe archiveer en conserveer je een geluid?

De afgelopen maanden heeft het Van Abbemuseum deelgenomen aan het project ‘Collaborative Infrastructure for Digital Art’ van LI-MA. Dit project helpt musea om digitale kunstwerken goed te bewaren voor de toekomst. Het Van Abbemuseum heeft hierbij Work No. 371 van Martin Creed (2004) ingebracht: een geluidswerk (en een ware publiekslieveling) dat al sinds 2005 in de lift van het museum speelt. Maar hoe bewaar je zo'n werk en zorg je ervoor dat het in de toekomst toegankelijk blijft?

Over LI-MA en ‘Collaborative infrastructure for Digital Art’ 

LI-MA is het digitale archief voor mediakunst in Nederland, zowel voor instellingen als voor kunstenaars. Op internationaal niveau is LI-MA een pionier en expertisecentrum op het gebied van conservering, onderzoek en distributie van mediakunst. Momenteel werken zij aan een grootschalig project genaamd ‘Collaborative Infrastructure for Digital Art’. Dit project richt zich op het ontwikkelen van conserveringsstrategieën voor casestudies die zijn voorgesteld door hun conserveringspartners. LI-MA werkt samen met achttien andere organisaties om digitale kunst te bewaren en toegankelijk te houden. Het doel van het project is om een systeem te ontwikkelen dat digitale kunstwerken voor de lange termijn beschermt. Dit gebeurt door kennis te delen en technische oplossingen te ontwikkelen.  

Digitale kunstwerken vereisen voortdurende zorg en aanpassing aan nieuwe technologieën. LI-MA onderzoekt hoe deze kunstwerken het beste kunnen worden geanalyseerd, gedocumenteerd en opgeslagen. De bevindingen worden gedeeld via rapporten, video’s en workshops, die bijdragen aan de verbetering van conserveringspraktijken. Het Van Abbemuseum is met de inbreng van het werk van Martin Creed, één van de deelnemende musea in dit project. 

Over Martin Creed en Work No. 371 

Martin Creed is een kunstenaar en componist, bekend om zijn speelse en vaak uitdagende kunstwerken die het alledaagse leven onderzoeken. Work No. 371 werd in 2005 door het Van Abbemuseum aangekocht. Het werd specifiek gemaakt voor en geïnstalleerd in de lift en bestaat uit stemmen in een toonladder: “Ooh” bij het omhoog gaan en “aah” bij het naar beneden gaan. Bij elke beweging van de lift hoor je delen van een toonladder. Het geluid stopt als de lift stilstaat en begint weer zodra de lift beweegt. Op deze pagina kun je het werk afspelen. 

Vragen en werkproces 

Work No. 371 is al bijna 20 jaar geïnstalleerd in de lift van het Van Abbemuseum. De geluidsbestanden worden beheerd met verouderde systemen. Het is dan ook van groot belang om een aantal belangrijke vragen te stellen: 

  • Hoe kunnen we Work no. 371 aanpassen aan nieuwe technologieën?
  • Hoeveel mogen we de omstandigheden van Work no. 371 veranderen om het te behouden?
  • Hoe documenteren en bestuderen we verschillende versies en uitvoeringen van het werk?
  • Wie zorgt ervoor dat het werk goed blijft functioneren?
  • Hoe kunnen we Work no. 371 op lange termijn toegankelijk en duurzaam presenteren?

Onderzoek & resultaten

Als deelnemer aan het LI-MA project zijn de technieken van Work No. 371 in kaart gebracht. Er is grondig onderzoek gedaan naar de installatie en diverse betrokkenen zijn geïnterviewd om een compleet overzicht te krijgen van het werk en de technische vereisten. Deze bijdrage helpt natuurlijk bij het ontwikkelen van methodes voor de conservering van digitale kunst. Een samenvatting van de onderzoeksresultaten is hier te vinden.

Meer informatie over Collaborative Infrastructure for Digital Art

Bekijk de onderzoeksresultaten

Colofon