Kunstwerk uitgelicht: PITU: fertilization temple

Positions #7: Alles van waarde doe je met anderen

Foto: Joep Jacobs

Van 13 mei t/m 24 september 2023 is de tentoonstelling Positions #7: Alles van waarde doe je met anderen te zien in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Verschillende praktijken bestaande uit samenwerkingsverbanden, individueel werk en leden van collectieven tonen – verdeeld over tien zalen – kunst die door samenwerking is ontstaan. Eén van deze samenwerkingen is de installatie PITU: fertilization temple van mediakunstenaar Tabita Rezaire en architect en kunstenaar Yussef Agbo-Ola.

Over het werk

Tabita Rezaire en Yussef Agbo-Ola werken samen aan installaties in de vorm van tempels - meditatieve plekken, ontstaan uit respect voor onze aarde. Bezoekers worden niet alleen visueel geprikkeld, maar horen ook het geluidskunstwerk van Rezaire. PITU: fertilization temple is een spirituele omgeving om vruchtbaarheid en verandering te vieren.

Bij het betreden van de zaal, worden bezoekers direct uitgenodigd tot een zintuiglijke ervaring. De tempel – opgebouwd uit roze en paarse stoffen – hangt vol met geurige bloemen en we horen spreuken over wedergeboorten in de stem van ‘Pitu’. In de tempelvorm herken je een menselijke baarmoeder, maar ook het voortplantingsorgaan van een orchidee. Rezaire en Agbo-Ola eren zo de levenskringloop van zowel mens als plant.
De weefselstructuur die in de tempel hangt, is gemaakt van gebreide stoffen ontworpen door Olaniyi Studio. Ze verwijzen naar bloedcellen en bedreigde flora in het Amazonegebied.

Wanneer de tentoonstelling Positions #7: Alles van waarde doe je met anderen eindigt, gaat de tempel naar Amakaba. Hier bevindt Rezaire’s centrum voor kunst en wetenschap van Aarde, Lichaam en Lucht zich in het regenwoud van Frans-Guyana. Daar worden de materialen teruggegeven aan de natuur.

Over de kunstenaars

Tabita Rezaire is mediakunstenaar, yogi en doula (bevallingsondersteuner). Ze noemt zichzelf een agent of healing en ziet kunst als een middel om je ziel te ontrafelen. In haar werk zoekt ze het spanningsveld op tussen technologie en spiritualiteit en richt ze zich op onderwerpen als ras, genderstudies en Afro-feminisme. Rezaire is daarnaast medeoprichter van kunstenaarsgroep NTU, bestaande uit: Nolan Oswald Dennis, Tabita Rezaire en Bogosi Sekhukhun. Zij verkennen de werelden van technologie en spiritualiteit.
Ook van dit collectief is werk te zien in de tentoonstelling: o.a. het besloten online-netwerk Nervous Conditioner, dat dient als een onafhankelijke, veilige ruimte waarbinnen mensen van kleur kunnen praten, kennis delen en relaties vormen, vrij van elke vorm van discriminatie, spraakcontrole of bewaking.

Yussef Agbo-Ola werkt onder de naam Olaniyi Studio, een innovatie designstudio die vanuit multidisciplinaire disciplines kijkt naar onze relatie met de aarde. Via kunst, architectuur en antropologisch onderzoek creëert het collectief experimentele omgevingen die bezoekers uitdagen om anders naar de aarde en haar ecosystemen te kijken, met als doel om het bewustzijn rondom milieu te vergroten. Actueel is de installatie Muluku: 6 Bone Temple van Yussef Agbo-Ola te zien in het Britse Paviljoen van de 18de internationale architectuur biennale in Venetië.

Over de tentoonstelling

Positions #7: Alles van waarde doe je met anderen is onderdeel van de tentoonstellingsreeks Positions van het Van Abbemuseum. Hierin staat kunst ontstaan door samenwerking centraal. Tot en met 24 september 2023 zie je in de tien zalen van de oudbouw van het Van Abbemuseum, verhalen van internationale tot lokale kunstenaars en collectieven. Zij laten de bezoeker zien dat je samen meer bereikt dan alleen.