Yael Davids - A Daily Practice

Yael Davids, A Reading that Loves, A Physical Act, 2017, Performance documenta 14, Kassel, Foto: Emile Ouroumov
Yael Davids, A Reading that Loves, A Physical Act, 2017, Installatie documenta 14, Athene. Foto: Émile Ouroumov
Yael Davids, Vanishing Point, 2012, Installatie Museum M, Leuven, Foto: Dirk Pauwels
Feldenkrais les met het werk Le Marchand d'oiseaux van Wilfredo Lam (1962) uit de collectie Van Abbemuseum, 28 september 2019. Foto: Marcel de Buck
tentoonstelling

Yael Davids A Daily Practice

02/06/2020 - 27/09/2020
Conservator: Nick Aikens
Gast-conservator: Fredrique Bergholtz (Gastcurator Performance)
Kunstenaar: Yael Davids in collaboration with André van Bergen

Ervaar deze zomer Yael Davids: A Daily Practice in het Van Abbemuseum. Verspreid over tien zalen is een selectie te zien van Davids’ eigen werk – variërend van sculptuur tot performance en installatie – gecombineerd met kunst van o.a. Hilma af Klint, Lee Lozano, Adrian Piper en Nasreen Mohamedi. Een aantal van deze werken is niet eerder in Nederland getoond. The school, het uitgebreide publieke programma van Feldenkraislessen en demonstraties, is vanwege het coronavirus Covid-19 voorlopig uitgesteld.

Lichamelijk leren

De tentoonstelling markeert een uniek moment in Davids’ carrière: najaar 2020 rondt ze als eerste Nederlandse kandidaat een driejarig onderzoekstraject met de titel Creator Doctus (CrD) af. Het traject, opgezet door de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, leidt niet naar een geschreven proefschrift, maar naar een verzameling artistieke werken of projecten waaronder de tentoonstelling A Daily Practice. Davids’ onderzoek, in opdracht van het Van Abbemuseum, focust zich op lichamelijk leren en is geïnspireerd door het werk van Moshé Feldenkrais (1904-1984). 

Feldenkrais

Hij ontwikkelde een methode vanuit het principe dat een verandering in bewegen leidt tot een verandering in denken, waarnemen en voelen. Dit principe ligt ook ten grondslag aan de tentoonstelling. Davids wil ingesleten patronen van het kijken naar kunst binnen de muren van het museum doorbreken. Voor het Van Abbemuseum is het een stap in de ontwikkeling van nieuwe manieren waarop bezoekers kunst ervaren. Niet alleen met het oog of het intellect, maar ook met het lichaam en door beweging.  

“Ik benader het gebouw van het Van Abbemuseum als lichaam. De verschillende delen van de tentoonstelling, zoals de meterslange textielinstallatie, de verschillende bruiklenen en de collectiestukken, functioneren als ruggengraat, ledematen en ingewanden.” -Yael Davids

Verwantschap

In aanloop naar de tentoonstelling heeft Davids intensief onderzoek gedaan naar de collectie van het Van Abbemuseum. Het raakte haar dat ze daarin vrijwel geen vrouwelijke kunstenaars trof waarmee ze zich verwant voelt. Daarom stelde Davids voor haar tentoonstelling een eigen verzameling samen met werk van kunstenaars wier proces, opvattingen, positie en levensloop een belangrijke rol hebben gespeeld in haar ontwikkeling als kunstenaar. Te zien zijn bruiklenen van Noa Eshkol, Hilma af Klint, Lee Lozano, Nasreen Mohamedi, Adrian Piper en Andy Warhol/Jill Johnston, maar ook stukken uit de collectie van stanley brouwn, Anna Boghiguian, General Idea, El Lissitzky, Bruce Nauman en László Moholy-Nagy. Allen gebruikten hun werk om fysieke grenzen, maatschappelijke conventies en traditionele leerprocessen te doorbreken.

Nieuw werk

Voor de tentoonstelling produceerde Davids meerdere nieuwe kunstwerken die het lichamelijke bewustzijn van de bezoekers in de tentoonstellingsruimte verhoogt. Zo moeten ze zich tussen grote platen glas door manoeuvreren en hangt een 50 meter lange textielinstallatie dwars door een vijftal museumzalen, wat de zalen zowel verbindt als in tweeën deelt. In samenwerking met gastcurator Frédérique Bergholtz ontwikkelde Davids een nieuwe performance (door Davids demonstraties genoemd) die gedurende de tentoonstelling verschillende keren ten uitvoer wordt gebracht. Deze demonstraties behandelen werken uit de collectie van het Van Abbemuseum en worden uitgevoerd door de deelnemers aan Davids’ wekelijkse Feldenkrais-lessen in Eindhoven en Amsterdam.

Documenta 14

Ook wordt het werk Reading that Loves - A Physical Act getoond dat eerder te zien was op Documenta 14 in Athene. Deze installatie is een eerbetoon aan de historische figuren Else Lasker-Schüler, Rahel Varnhagen, Cornelia Gurlitt en Julia Aquila Severa. Het leven van deze vier fascinerende vrouwen (allen geboren voor 1890) werd gekenmerkt door pogingen om het publieke domein te betreden, waarmee ze niet voldeden aan de heersende normen die pasten bij hun gender, sociale achtergrond en uiterlijk.

Tentoonstellingsgidsje

Bij de tentoonstelling is een boekje ontwikkeld met teksten van Yael Davids. Verkrijgbaar in de webshop voor € 3.

Publieke programmering 

Vanwege het coronavirus COVID-19 is het uitgebreide publieke programma van Feldenkraislessen en demonstraties voorlopig uitgesteld. Hopelijk laat de situatie het toe om dit in september alsnog plaats te laten vinden. We berichten daarover op de website en in de nieuwsbrief.

Toegankelijkheid

In het Van Abbemuseum is iedereen welkom. Bekijk hier hoe het museum toegankelijk is.  

Over Yael Davids

Yael Davids (Jeruzalem 1968) studeerde beeldende kunst aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam,  beeldhouwkunst aan het Pratt Institute in New York en choreografie en danspedagogiek aan de Remscheid Akademie in Remscheid. Onlangs rondde ze een driejarige opleiding tot Feldenkrais practitioner af. Eind jaren negentig kreeg Davids bekendheid met haar werk, vaak performances en video’s, waarin het menselijk lichaam een belangrijke rol speelt. In 2018 exposeerde ze in Museo Tamayo in Mexico Stad, en in 2020 neemt ze deel aan de Liverpool Biennial. Yael Davids woont en werkt in Amsterdam.

Koop tickets

Bekijk: Yael davids over A Daily Practice

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het externe cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van externe cookies.

Geluidsopname van Verlengen en draaien van de armen en benen, door Yael Davids (EN / 1 uur)

Luister hieronder naar een Feldenkrais les die Yael Davids op 24 februari gaf aan een groep mensen in het museum. Een aantal mensen in deze groep maakten voor het eerst kennis met Feldenkrais, daarom zul je hier en daar horen hoe Yael iemand persoonlijk begeleidt en aanwijzingen geeft. De opname geeft een beeld van hoe Yael Davids de Feldenkrais methode in de praktijk brengt.

Thuis te volgen les Schouder en heup cirkels, door Marieke Willekens (NL / 1 uur)

Deze geluidsopname is een volledige Feldenkrais les, opgenomen op 24 februari, die je thuis kunt doen. Marieke is een van de docenten die al langere tijd, samen met Yael, lessen geeft aan een vaste groep mensen in het museum in aanloop naar de tentoonstelling Yael Davids: A Daily Practice. Zij heeft haar eigen lespraktijk in Den Bosch. Als je mee wilt doen, zorg dan dat je een stille plek opzoekt waar je op een matje of deken op de grond kunt liggen. Je maakt langzame bewegingen, dus zorg dat je warm genoeg gekleed bent. 

Yael Davids, Obliterating an Image (A Reading that Writes - a Physical Act) tijdens La Ferme du Buisson (Paris), 2015. Foto: Émile Ouroumov. Courtesy of the artist.
Feldenkrais class with works by stanley brouwn and Bruce Nauman, Van Abbemuseum, 5th May 2019
Photo: Marcel de Buck
Feldenkrais class with works by stanley brouwn and Bruce Nauman, Van Abbemuseum, 5th May 2019
Photo: Marcel de Buck
Feldenkrais class with works by stanley brouwn and Bruce Nauman, Van Abbemuseum, 5th May 2019
Photo: Marcel de Buck
Hilma af Klint, The Atom Series, No. 7, 1917, watercolor, graphite and metallic paint on paper. By courtesy of the Hilma af Klint Foundation. Photo: The Moderna Museet, Stockholm, Sweden
Hilma af Klint, The Atom Series, No. 5, 1917, watercolor, graphite and metallic paint on paper. By courtesy of the Hilma af Klint Foundation. Photo: The Moderna Museet, Stockholm, Sweden
Andy Warhol, Jill and Freddy Dancing, 1963, 16mm film, black & white, silent, 4.5 minutes at 16 frames per second ©2020 The Andy Warhol Museum, Pittsburgh, PA, a museum of Carnegie Institute. All rights reserved. Film still courtesy The Andy Warhol Museum

Mede mogelijk gemaakt door

Partners

Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.
Dit onderdeel wordt voor u geblokkeerd omdat het tracking cookies bevat. Wilt u deze (en andere) content alsnog bekijken? Door hier op te klikken geeft u alsnog toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.