projecten

Zangmanifestatie

De toren van het museum leent zich uitstekend voor een optreden met verschillende koren. Op uitnodiging van het van Abbemuseumkoor wordt hier eenmaal in de twee maanden een optreden verzorgd met een ander koor uit de regio en één of twee muzikanten uit Syrië gerelateerd aan de tentoonstelling; Van wie is de straat? Ieder met een eigen specifiek repertoire en ieder op een andere etage met een eigen specifieke visie over de straat!

Cindy Moorman

Diverse malen trad het koor op in performances van de kunstenaar Cindy Moorman. We deden dat in Gebouw WG, Amsterdam (2016) en Galerie Garage, Rotterdam (2017). Recent was er de performance bij Kraggenburg, NOP, op 24 september 2017.

Echo Chamber

De muurschildering Echo Chamber (2017) van Navine Kahn Dossos is een ‘portret’ van de ‘witte weduwe’, een tot de Islam bekeerde Britse terroriste. De Arabische motieven laten qua vorm en kleur een overgang zien van zacht naar hard, van vrouwelijk naar mannelijk. Zo veranderen grijs en roze in dreigend en agressief zwart en rood. Het Van Abbemuseumkoor zingt hier een van de British muslim songs, variaties op oude Engelse liederen, die op scholen worden gezongen.

JOHN CAGE

Tijdens de muzikale rondleiding werd het door John Cage in 1952 gecomponeerd 4'33 uitgevoerd. Cage noemde het Silent piece en laat ons horen dat absolute stilte niet bestaat. De performance vond plaats op een minimalistisch werk van Carl André, Twenty Fifth steel Cardinal uit 1974.De werken van componist en beeldend kunstenaar vallen hier perfect samen.

SPECIAL GUESTS SYMPOSIUM

Op 12/12/2016 organiseerde het museum een symposium over de vraag hoe het museum toegankelijk te maken voor iedereen, met name blinde en slechtziende bezoekers, bezoekers met Alzheimer en aphasie etc. Ook hier trad het van Abbemuseumkoor op om te onderstrepen dat muziek een eigen taal is, die de beeldende kunst kan versterken.

Bas Jan Ader

Het ingelijste lied A life of an ocean wave van Bas Jan Ader was deel van de mini tentoonstelling van Ahmet Ögüt met daarbij zijn Guppie 13 dobberend in de Dommel. Net gestopt als dirigent van een schippersvrouwenkoor inspireerde dit lied Willy de Rooij tot het oprichten van een Museumkoor van vrijwilligers. Met het doel het bezingen van de kunstwerken in het museum was dit het eerste project van het Van Abbemuseumkoor.  

Roland Schimmel

Volgens Roland Schimmel was zijn ruimtelijk installatie The Innocent Body geïnspireerd op de absis, het priesterkoor in een kerk. Zijn ijle schilderingen van ‘nabeelden’ en de bijzondere akoestiek inspireerde ons vervolgens om een oude canon uit het klooster van Montserrat te zingen. Deze symbiose van beeld en klank voelde bijna als een spirituele ervaring. 

MUZIKALE RONDLEIDING

Eenmaal in de twee maanden, op een zondag, treedt het koor op in samenspraak met de Cicerone (rondleider). De laatste geeft een toelichting bij het werk en het koor verklankt het beeld nog eens met een toegespitst lied. Beeld, muziek en tekst vallen samen.

SING-IN MET WILLEM

In het jaar 2018 vieren we het vijfjarig bestaan van ons koor. We zijn dat lustrumjaar in stijl gestart met een Sing-in, samen met bezoekers, genodigden en koorleden. Populaire liedjes, begeleid door Willem van der Heijden op accordeon, en daarna een proost op het nieuwe jaar.

OPTREDEN STADHUIS EINDHOVEN

Op 18 december 2017 hebben wij, op verzoek van de Gemeente Eindhoven, liederen gezongen bij de feestelijke bijeenkomst van 500 vergunninghouders die hun participatieverklaring hadden getekend. Onze liederen waren onder andere in het Arabisch, Afghaans, Iraans en Brabants.

Tentoonstelling De Stijl

In de tentoonstelling Van Abbe en De Stijl is Van Doesburg de centrale figuur. De Stijl opereerde op het raakvlak van kunst, architectuur, design en literatuur. Daarom luistert het Van Abbemuseumkoor deze tentoonstelling op met performances van klankdichten van Van Doesburg en gelijkgestemden.

MELKWEG

Op 15/2/2017 werd Code Culturele Diversiteit (CCD)award 2017 uitgereikt in de Melkweg te Amsterdam. De jury had het van Abbemuseum op een shortlist van vijf genomineerden geplaatst. De presentatie met beelden van verschillende projecten van het museum, zoals o.a. blinden- en gebarenrondleidingen, werd ondersteund door het van Abbemuseumkoor, dat hier optrad met het Nederlands gebarenkoor en enkele Syrische muzikanten. Het museum kreeg een eervolle onderscheiding.

GERAAKT

Geïnspireerd door de collectie van het museum toonden blinde en slechtziende kunstenaars van 17/11/2016 tot 4/12/2016 hun werk. Het Van Abbemuseumkoor trad op tijdens opening van die tentoonstelling. Het onderstreepte de mogelijkheid de kunstwerken anders dan visueel te ervaren.

VLUCHTELINGEN

Voor vluchtelingen uit asielzoekerscentra in de regio verzorgde het van Abbemuseumkoor een hartverwarmend en emotioneel optreden, waarbij de bezoekers spontaan de liederen in hun eigen taal meezongen.

Afghanistan Project

Shafiq Kakar, een van onze beveiligers en curator van de Afghan Art Awards, vroeg ons om op de opening van hun tentoonstelling in het van Abbemuseum enkele Afghaanse liederen te zingen. We hebben gekozen voor twee anthems van de twee taalgroepen; Pasjtoe en Dari. Het enthousiast meezingen van de Afghaanse gasten was hartverwarmend. 

Ta lendab mesipuu poole

Ta lendab mesipuu poole is een beroemd Ests lied over het uitvliegen van bijen en het terugkeren naar hun korf, een parabel over vrijheid en vaderland. Gezongen tijdens de Zingende Revolutie, door een menselijke keten tussen de hoofdsteden van de Baltische staten op 23 augustus 1989. De keten was 600 kilometer lang en er deden twee miljoen mensen aan mee. Wij vinden dit lied passend in het beleid van Charles Esche waarbij het maatschappelijk engagement en oriëntatie op de Oost-Europese kunstontwikkeling bij elkaar komen. 

Home