projecten

Zangmanifestatie

De toren van het museum leent zich uitstekend voor een optreden met verschillende koren. Op uitnodiging van het van Abbemuseumkoor wordt hier eenmaal inde twee maanden een optreden verzorgd met een ander koor uit de regio en één of twee muzikanten uit Syrië gerelateerd aande tentoonstelling; Van wie is de straat? Ieder met een eigen specifiek repertoire en ieder opeen andere etage met een eigen specifieke visie over de straat!

JOHN CAGE

Tijdens de muzikale rondleiding werd het door John Cage in1952 gecomponeerd 4'33 uitgevoerd. Cage noemde het Silent pieceen laat ons horen dat absolute stilte niet bestaat. De performance vond plaats opeen minimalistisch werk van Carl André, Twenty Fifth steel Cardinal uit 1974.De werken van componist en beeldend kunstenaar vallen hier perfect samen.

CINDY MOORMAN

Tijdens een tentoonstelling in Galerie Garage, Rotterdam, 10 februari 2017 trad het koor op in een performance van de kunstenaar Cindy Moorman. In de performance werd de individualiteit van de zangers gedurende acht minuten uitgeschakeld door eensamenzang van het collectief van één klank.

SPECIAL GUESTS SYMPOSIUM

Op 12/12/2016 organiseerde het museum een symposium over de vraag hoe het museum toegankelijk te maken voor iedereen, met name blinde en slechtziende bezoekers, bezoekers met Alzheimer en aphasie etc. Ook hier trad het van Abbemuseumkoor op om te onderstrepen dat muziek een eigen taal is, die de beeldende kunst kan versterken.

Bas Jan Ader

Het ingelijste lied A life of an ocean wave van Bas Jan Ader was deel van de mini tentoonstelling van Ahmet Ögüt met daarbij zijn Guppie 13 dobberend in de Dommel. Net gestopt als dirigent van een schippersvrouwenkoor inspireerde dit lied Willy de Rooij tot het oprichten van een Museumkoor van vrijwilligers. Met het doel het bezingen van de kunstwerken in het museum was dit het eerste project van het Van Abbemuseumkoor.  

Roland Schimmel

Volgens Roland Schimmel was zijn ruimtelijk installatie The Innocent Body geïnspireerd op de absis, het priesterkoor in een kerk. Zijn ijle schilderingen van ‘nabeelden’ en de bijzondere akoestiek inspireerde ons vervolgens om een oude canon uit het klooster van Montserrat te zingen. Deze symbiose van beeld en klank voelde bijna als een spirituele ervaring. 

Sakura

Bij de uitreiking van de Theodora Niemeijerprijs in 2014 sprak Sachi Miyachi over haar oma van in de negentig die in Japan haar winkeltje open houdt alleen om het contact met de buurt te kunnen onderhouden. Haar installatie The Fall, transition into the better in Het Oog was een ontmoetingsplaats met als centraal punt een houten stellage vanwaar je de boom van de buren kan bekijken. Het lied Sakura bezingt de Japanse lente als de kersenbloesem overal bloeit. 

MUZIKALE RONDLEIDING

Eenmaal in de twee maanden –de laatste donderdagavond van de maand – treedt het koor op in samenspraak met de Cicerone (rondleider). De laatste geeft een toelichting bij het werk en het koor verklankt het beeld nog eens met een toegespitst lied. Beeld, muziek en tekst vallen samen.

MELKWEG

Op 15/2/2017 werd Code Culturele Diversiteit (CCD)award 2017 uitgereikt in de Melkweg te Amsterdam. De jury had het van Abbemuseum opeen shortlist van vijf genomineerden geplaatst. De presentatie met beelden van verschillende projecten van het museum, zoals o.a. blinden- en gebarenrondleidingen, werd ondersteund door het van Abbemuseumkoor, dat hier optrad op met het Nederlands gebarenkoor en enkele Syrische muzikanten. Het museum kreeg een eervolle onderscheiding.

GERAAKT

Geïnspireerd door de collectie van het museum toonden blinde en slechtziende kunstenaars van 17/11/2016 tot 4/12/2016 hun werk. Het Van Abbemuseumkoor trad op tijdens opening van die tentoonstelling. Het onderstreepte de mogelijkheid de kunstwerken anders dan visueel te ervaren.

VLUCHTELINGEN

Voor vluchtelingen uit asielzoekerscentra inde regio verzorgde het van Abbemuseumkoor een hartverwarmend en emotioneel optreden, waarbij de bezoekers spontaan de liederen in hun eigen taal meezongen.

Afghanistan Project

Shafiq Kakar, een van onze beveiligers en curator van de Afghan Art Awards, vroeg ons om op de opening van hun tentoonstelling in het van Abbemuseum enkele Afghaanse liederen te zingen. We hebben gekozen voor twee anthems van de twee taalgroepen; Pasjtoe en Dari. Het enthousiast meezingen van de Afghaanse gasten was hartverwarmend. 

Ta lendab mesipuu poole

Ta lendab mesipuu poole is een beroemd Ests lied over het uitvliegen van bijen en het terugkeren naar hun korf, een parabel over vrijheid en vaderland. Gezongen tijdens de Zingende Revolutie, door een menselijke keten tussen de hoofdsteden van de Baltische staten op 23 augustus 1989. De keten was 600 kilometer lang en er deden twee miljoen mensen aan mee. Wij vinden dit lied passend in het beleid van Charles Esche waarbij het maatschappelijk engagement en oriëntatie op de Oost-Europese kunstontwikkeling bij elkaar komen. 

Call for Art

In 2011 is het idee van Doreen Westphal; Ring the bells for Art aangekocht met steun van Stichting Doen. Net als de kerk die zijn klokken luidt en de imam vanaf de minaret van de moskee de gelovigen oproept, heeft Doreen een soortgelijk voorstel gedaan voor een ‘kunstroep’. Een Call for Art vanaf de toren van het Van Abbemuseum. Doreen heeft Willy de Rooij gevraagd het ‘torengeluid’ te toonzetten. De Call is een koorzang die langzaam breder en dan weer smaller wordt en zich 'horizontaal' uitstrekt. Het geluid zwelt eerst aan tot een vol en krachtig geluid en sterft dan langzaam weg. 

Home