Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Margaret Staal-Kropholler : Vanuit den gezichtshoek der Bruikbaarheid

Margaret Staal-Kropholler : Vanuit den gezichtshoek der Bruikbaarheid

Kuijvenhoven, W
Augusteijn, M

Kuijvenhoven, W
Augusteijn, M

Staal-Kropholler, Margaret
nl
2013
DVD; PAL Kleur
0.50:00 uur
Located in: AMSTERDAMSE SCHOOL (ARCHITECTUUR)
VUBIS: 2:92181

Beschrijving

Margaret Staal-Kropholler groeide op in een periode waarin het uitzonderlijk was om als vrouw een opleiding te volgen, laat staan te werken in een mannenbolwerk als de architectuur. Zij beschouwde de combinatie van vrouw zijn en deskundig zijn op het gebied van de architectuur als de ideale basis voor het uitoefenen van het beroep van architect en vervulde een pioniersfunctie voor meisjes die architectuur wilden studeren. In 1917 sluit Staal-Kropholler zich aan bij de wegbereiders van de Amsterdamse School waarmee zij behoort tot de avant-garde van de Nederlandse architectuur. Met haar projecten in de stijl van de Amsterdamse School, verwierf zij ook haar eerste bekendheid. Daarna zijn in haar werken invloeden van de Nieuwe Zakelijkheid terug te vinden en wordt haar vormentaal in de jaren '50 sober en nuchter. Lange tijd blijft zij de enige vrouw in Nederland, die daadwerkelijk bouwt. In de documentaire van Magda Augusteijn en Wilma Kuijvenhoven wordt Margaret Staal-Kropholler in de context van haar tijd geplaatst. Zo wordt onder meer de veranderde visie op de vrouw en het gezin én de manier waarop dit de architectuur van het wonen beïnvloedde zichtbaar. Een rode draad in de documentaire zijn de lezingen die Margaret hield voor de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen (1919) en voor de AVRO (1930). Fragmenten uit die vlijmscherpe lezingen, in de film voorgelezen door haar 93-jarige dochter, kleindochters en achterkleindochter, illustratief fotomateriaal én archiefbeelden geven een prachtig tijdsbeeld. De documentaire verbeeldt een persoonlijk en indringend verhaal van een vrouw die de wereld wilde veranderen en daarvoor aangreep wat zij voor handen had: de architectuur