13 JAN. 1973 "Lördag"

On Kawara

Verworven in 1975

In ' 13 JAN.1973 "Lördag" ' heeft de Japanse kunstenaar On Kawara witte cijfers en letters geschilderd op een donkergrijze, monochrome achtergrond. De verf is zorgvuldig laag over laag aangebracht. De cijfers en letters zijn allemaal precies even groot. Ten opzichte van de hoogte en breedte van het doek zijn de tekens precies in het midden geschilderd. Er is voor een schreefloos lettertype gekozen.

Dit schilderij behoort tot de 'Today series', waaraan Kawara sinds 4 januari 1966 werkt. Elk afzonderlijk schilderij daarvan noemt hij een 'Date painting'. De schilderijen tonen de datum van ontstaan en zijn tevens een soort samenvatting van datgene wat On Kawara op die dag deed: het schilderen van die datum. Een 'Date painting' moet worden voltooid binnen één dag. Als dat niet lukt, wordt het werk vernietigd. Er zijn dagen dat de kunstenaar geen schilderij maakt en op andere dagen maakt hij er verschillende. Zijn jaarproductie varieert van 30 tot 241 exemplaren. Kawara noteert in een journaal zorgvuldig alle gegevens van zijn schilderijen: het serienummer, de datum, afmetingen, kleur en de ondertitel. Deze aantekeningen maakt hij in de taal van het land waarin hij op dat moment verblijft. Ook de datum op het schilderij is weergegeven zoals gebruikelijk in het betreffende land.

'13 Jan.1973' is volgens het journaal gemaakt in Stockholm, Zweden. De ondertitel van het werk is "Lördag", Zweeds voor zaterdag. Uit het journaal blijkt dat er acht verschillende formaten 'Date paintings' mogelijk zijn. Evenals het lettertype kan de achtergrondkleur variëren. Deze komt voor van bijna zwart tot licht grijs, is soms azuurblauw en een enkele keer fel rood. Bij elk schilderij hoort een handgemaakte kartonnen doos met daarin een pagina van de plaatselijke krant van de desbetreffende dag. In het journaal vermeldt On Kawara tevens bijna iedere handeling, verplaatsing of ontmoeting die plaats vindt tijdens zijn werkzaamheden. Met het vastleggen van deze gegevens wil hij het verstrijken van de tijd reëel maken en er een structuur aangeven. Doordat hij al zijn activiteiten zeer consequent registreert, noteert, archiveert en documenteert wordt On Kawara beschouwd als een conceptueel kunstenaar.