Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

16th Century

0801-01.jpg
0801-02.jpg
0801-03.jpg

1974

Robert Barry

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1977
Inventaris nummer 801

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Het werk '16th Century' van de Amerikaanse kunstenaar Robert Barry heeft de Engelse taal als onderwerp. Met behulp van een dia-apparaat wordt een reeks van veertig woorden één voor één op de muur geprojecteerd. Tussen twee woorden wordt er een zwarte dia geprojecteerd. Elke dia is ongeveer acht tot tien seconden zichtbaar. De woorden zijn Engelstalig, hebben hetzelfde lettertype, dezelfde grootte en zijn paars. Het zijn woorden die in de 16e eeuw voor het eerst in de Engelse taal zijn gebruikt.

Het werk van Robert Barry behoort samen met dat van Lawrence Weiner en Joseph Kosuth tot de eerste generatie conceptuele kunst. Deze kunstenaars onderzoeken met behulp van het medium taal de functie van de kunst en van de kunstenaar. Barry begeeft zich op het grensgebied tussen beeldende kunst, filosofie en poëzie. Hij heeft in zijn oeuvre een geleidelijke ontwikkeling doorgemaakt van een traditionele werkwijze naar een gedematerialiseerde vorm van kunst: een kunst waarbij de reductie van de beeldmiddelen steeds verder is doorgevoerd. Aanvankelijk maakt hij schilderijen. Daarna gaat hij sculpturen maken met doorzichtige draden. Vervolgens experimenteert hij met gassen, elektromagnetische velden, radiofrequenties en stralingen. Deze kunstwerken zijn onvatbaar voor onze zintuigen, maar wel degelijk reëel en verifieerbaar. In andere werken onderzoekt Barry fenomenen als telepathie en het onderbewustzijn. De materiële ontmanteling van zijn werk is dan compleet.

Immateriële onderwerpen kunnen eigenlijk alleen maar door woorden beschreven worden. Daarom vormt de taal vanaf 1969 de belangrijkste component in Barry's werk. Hij stelt woordreeksen samen op losse bladen of in boekvorm, projecteert woorden in de vorm van een diareeks of spreekt ze in op een geluidsband. De woorden van '16th Century' roepen bij de beschouwer associaties op. De betekenis van ieder woord is bekend, maar nooit wordt precies duidelijk wat de kunstenaar bedoelt. Het verband dat de kunstenaar legt tussen de verschillende woorden is niet te achterhalen; allerlei interpretaties zijn denkbaar. De beschouwer moet zelf vanuit zijn eigen verbeelding deze begrippen nader invullen en uitbouwen. Barry beschouwt zichzelf niet als de maker van een volmaakt eindproduct, maar als gangmaker in een creatief denkproces.

Context