A Hot Day in the Lighthouse

René Daniëls

René Daniëls

Verworven in 1984

Op het eerste gezicht lijkt dit een eenvoudig schilderij. We zien twee witte en twee blauwe vlakken in een rode omgeving. In het midden van het schilderij is een blauw bootje afgebeeld met daarachter een witte vorm die een ander bootje zou kunnen voorstellen. De witte vlakken doen denken aan ramen. De blauwe zouden dat ook kunnen zijn, maar daar komt geen licht door. Ze zijn verduisterd, of er schijnt licht door de linker ramen dat de rechter ramen niet bereikt. De titel van het schilderij (te vertalen als Een warme dag in de vuurtoren) kan een verklaring bieden: we zijn in een vuurtoren en de lichtstraal daarvan passeert net de helft van de ramen. Of we kijken vanuit een huis op afstand richting een vuurtoren. De bootjes passen niet logisch in de compositie. Als we binnen staan zouden ze door een raam zichtbaar moeten zijn. Als we buiten staan kunnen we niet tegelijkertijd de bootjes (in het water) en de muur met ramen zien. Tenzij de bootjes op de muur geschilderd zijn.

René Daniëls speelt met de mogelijkheden van de schilderkunst. Hij mixt binnen en buiten, licht en donker, en stelt vragen over werkelijkheid en illusie.

[2020]