Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Adieu IV

0734.JPG

1974

Ger van Elk

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1976
Inventaris nummer 734

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

In 'Adieu IV' laat de Nederlandse kunstenaar Ger van Elk een schilderij op een ezel zien, dat bijna schuilgaat achter twee half gesloten gordijnen. De voorstelling op het schilderij, een landschap, is nauwelijks zichtbaar omdat het weergegeven is vanuit een hoek die meer zicht biedt op de zijkant dan op de voorkant. Het uitgangspunt voor 'Adieu IV' is een foto. Deze is door Van Elk gedeeltelijk beschilderd, opnieuw gefotografeerd en weer beschilderd. De vorm van het werk is afwijkend van wat gangbaar is voor een foto of een schilderij: geen rechthoek maar een perspectivische vervorming daarvan. De brede, zwarte lijst benadrukt de merkwaardige vorm.

In 'Adieu IV' neemt Van Elk afscheid van het traditionele ezelschilderij en de landschapsschilderkunst. Hij gebruikt het medium fotografie, dat veel 'echter' is dan een geschilderd beeld. Toch sluit hij de schilderkunst niet helemaal buiten; de gordijnen zijn een stukje open en de ruimte tussen, naast en boven de gordijnen is beschilderd. Het idee dat een schilderij naast drager van een illusionistisch beeld ook een ding is, wordt door Van Elk benadrukt door het schilderij dat op de ezel staat vooral van opzij te laten zien. Bovendien geven de merkwaardige vorm en de zware lijst van 'Adieu IV' dit werk de status van een object, terwijl het tegelijkertijd een spel is met vertekenend perspectief. 'Adieu IV' komt uit een serie van vijf verwante werken. Titels zijn vaak belangrijk bij Van Elk. "Afscheid is verwijdering die ook in het perspectief plaats vindt ", zegt hij erover. De titel heeft dus een relatie met de voorstelling èn met de vorm.

Van Elk bedient zich bij de uitvoering van zijn ideeën van verschillende materialen en technieken. Hij maakt filmpjes, foto's, al dan niet beschilderd, en objecten, of combinaties hiervan. Van Elk gaat telkens uit van een welomschreven plan. Vanwege deze houding wordt hij gerekend tot de conceptuele kunst. De uitvoering van zijn plannen is voor Van Elk echter niet ondergeschikt, voorspelbaar of willekeurig, zoals bij veel andere conceptuele kunstenaars. Voor Van Elk moet het beeld visueel interessant zijn. Hij probeert allerlei tegenstellingen in zijn werk te verenigen: het banale met het verhevene, realiteit met fictie, traditionele genres en thema's uit de kunstgeschiedenis met eigentijdse media. Zijn werk is voornamelijk gericht op het manipuleren van de werkelijkheid. Hij speelt met verschillende lagen van de realiteit.

Context