Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Akt Elke

0811.jpg

1977

Georg Baselitz

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1977
Inventaris nummer 811

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

In dit schilderij van de Duitse schilder Georg Baselitz zijn op een witte achtergrond met brede verftoets kleurige vlakken aangebracht. In de linkerbovenhoek naar het midden toe is een helder oranje kleur geschilderd. Daaronder is met brede vegen zwart en kobaltblauw opgebracht. Tegen deze achtergrond zit een in bruin grijs tinten geschilderde naakte vrouw. Ze is ondersteboven afgebeeld.

Baselitz wil de "schilderkunst als schilderkunst" zichtbaar maken. Hij wil schilderijen zonder inhoud maken; kleur en vorm zijn de eigenlijke betekenis. Toch laat hij de figuratieve betekenis niet achterwege. Hij plaatst de schilderijen alleen op hun kop zodat de betekenis verandert. Als je de verfstreken en de opgedroogde spatten bekijkt, zie je dat de schilderijen ook daadwerkelijk ondersteboven geschilderd moeten zijn en niet gewoon omgedraaid opgehangen zijn. Bij schilderen gaat het volgens Baselitz om het schilderen zelf, niet om wat men schildert. De motieven die Baselitz kiest als uitgangspunt voor zijn werk zijn vaak "gewoon": een naakt, een stilleven, bomen, een adelaar. Het zijn kortom dingen die al talloze keren geschilderd zijn. Maar door ze omgekeerd af te beelden verliezen ze hun herkenbaarheid.

Om de zintuiglijke werking van de verf en de daad van het schilderen te benadrukken brengt Baselitz de verf op met brede penselen in een los en heftig handschrift. Hij schildert ook vaak met zijn vingers. Hij houdt van volle, breed opgezette werken zoals ook te zien is in 'Akt Elke'. Door zijn manier van werken wordt Baselitz wel ingedeeld bij het neo-expressionisme, een stroming waarin schilders direct uiting geven aan hun denken en voelen. Omdat hij vindt dat zijn werk los van betekenissen moet worden gezien heeft het ook verwantschap met de conceptuele kunst.

Context