All in one Lycra, plus attachments

1965

Jim Dine

Verworven in 1966

In het werk 'All in one Lycra, plus attachments' combineert de Amerikaanse kunstenaar Jim Dine diverse technieken. Hij tekent met houtskool een corset. Daaronder bevestigt hij een echte lap stof. Het middenstuk van het corset is nog een keer getekend, als zelfstandige vorm. Bovenaan het doek zijn twee gymschoenen, een hak en twee zolen met schroeven vastgezet. In de hoek rechtsboven is de vorm van een zool getekend, en gedeeltelijk beschilderd met roze verf. Deze zool en de echte schoenen en schoendelen zijn met elkaar verbonden via houtskoollijnen. Tussen de voorwerpen is een klein deel van het doek roze geschilderd.

Wanneer Dine in 1959 naar New York trekt, is het abstract expressionisme daar een invloedrijke stroming. Dines werk vertoont enige overeenkomst hiermee. Hij heeft gevoel voor materiaal en gebruikt het soms zelfstandig: de roze vlek op dit schilderij is uitsluitend een roze vlek. Het grootste deel van het doek laat echter herkenbare, alledaagse voorwerpen zien. In dit opzicht sluit het aan bij de pop art. Pop art kunstenaars zijn echter niet emotioneel betrokken bij hun onderwerpen. Het zijn slechts consumptieartikelen. Voor Dine ligt dit anders. Hij zegt: "Ik kan geruime tijd doorbrengen met voorwerpen, en ze kunnen me net zoveel voldoening geven als een goeie maaltijd". Zijn werk is in zekere zin autobiografisch. Zijn vader en grootvader hadden winkels met gereedschappen en andere voorwerpen. Dine voelt zich thuis tussen dit soort artikelen. Hij tekent ze veelvuldig of voegt ze toe aan een schilderij.

Door werkelijke objecten te combineren met afgebeelde, slaat Dine een brug tussen twee- en driedimensionaliteit, tussen illusie en werkelijkheid. Voorlopers van de popart zoals Johns en Rauschenberg passen dit principe ook toe. Houtskool, verf en objecten zijn voor Dine gelijkwaardige materialen. Ook combineert hij op een vanzelfsprekende manier figuratie en abstracte delen. De roze vlek, het herhaalde middenstuk van het corset en de verbindingslijnen tussen de voorwerpen, hebben door hun kleur, vorm of richting een direct verband met de figuratieve delen.

Queer perspectief

In dit schilderij worden verschillende elementen met elkaar vermengd: een korset, een doek of stuk stof, en schoenen. Zouden deze dingen een vrouw of een man toebehoren? Het zou beiden kunnen zijn. Waarom zouden kleren aan een bepaald gender verbonden moeten zijn? Deze binaire indeling is niet natuurlijk, maar gespeeld, een sociaal en historisch construct. Tot de negentiende eeuw droegen kinderen, zowel meisjes als jongens, dezelfde kleren. Bovendien ondermijnen sommige culturen of tradities de gender-gebonden indeling van kleding – denk aan Schotse kilts of djellaba’s.

%>Tags: binarisme, normatief, sociaal construct