Are You Angry or Are You Boring?

Gilbert & George

Gilbert Proesch

George Passmore

Verworven in 1978

Het fotowerk 'Are you angry or are you boring?' van het Engelse kunstenaarsduo Gilbert & George bestaat uit zestien panelen die in een blok van vier bij vier bij elkaar gevoegd zijn. De bovenste rij toont een bakstenen muur waarop de tekst van de titel staat. Daaronder is aan de linkerkant over drie panelen onder elkaar Gilbert afgebeeld, aan de rechterkant George. De overige panelen laten drukke straatbeelden, gebouwen en jongens in close-up zien. De vier panelen in het midden zijn rood gekleurd, de overige foto's zijn zwart-wit.

Deze fotocollage maakt deel uit van een serie werken uit 1977 onder de noemer 'The Dirty Word Pictures'. Elk werk bevat foto's van op muren aangebrachte tekst, vooral schuttingtaal. Daarnaast zijn er Londense stadsbeelden en close-ups van personen te zien. Meestal zijn dit figuren in de marge van de samenleving, zoals zwervers, dronkaards en agressieve jongeren. Tenslotte bevat elk werk portretten van Gilbert & George zelf, altijd in een onberispelijk kostuum. De werken hebben een bijna architectonische opbouw. De tekst staat als een architraaf boven in beeld. Deze wordt 'gedragen' door Gilbert en George. De panelen ertussen bieden een blik op hun dagelijkse leefomgeving. Gilbert zegt hierover: "Door de woorden bovenaan te plaatsen en daarna iets verticaals langs beide kanten, leek het op een deur. Een deur van de hel."

De in beeld gebrachte jongeren kunnen geassocieerd worden met onlusten en rassenrellen, maar zien er niet expliciet agressief uit. Aan de elementen die de kunstenaars aandragen, kan de beschouwer zijn eigen invulling geven. Gilbert & George laten de wereld zien zoals zij is, maar blijven zelf letterlijk en figuurlijk afzijdig. Ze zijn waarnemers, die het als hun taak beschouwen het menselijk leven in al zijn aspecten in beeld te brengen.