Attacks on Linking: Scrolls – What’s on Your Mind? (Photographer Unknown / Zahoul Family, Hussan Village, 23 Feb. 2004) Attacks On Linking: Scrolls – What’s on Your Mind? (Raphael / Madonna del Granduca, ca. 1505)

Michal Heiman

Verworven in 2010
met steun van / with support of the VriendenLoterij

In dit werk confronteert Heiman een bekende,kunsthistorische compositie, 'Maria en kind' van Raphaël, met een hedendaags mediabeeld,dat een vergelijkbare opbouw heeft.,Is objectieve verslaglegging en waarneming,mogelijk? Wat roepen mediabeelden op die,verwant zijn aan bekende composities en,beeldelementen uit de beeldende kunst?,Heiman refereert aan de theorie 'Attacks on,Linking' (1959) van de psychiater Wilfred,Bion. Bion onderzocht de relatie tussen zintuigelijke,registratie en subjectieve interpretatie.,Heiman test dit verband door twee uit afzonderlijke,contexten afkomstige beelden naast,elkaar te tonen.

[tentoonstellingstekst 2013]