Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Barabbas

0327.JPG

1952

Alfred Manessier

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1953
Inventaris nummer 327

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Het schilderij 'Barabbas' van Alfred Manessier is opgebouwd uit een grote hoeveelheid zwarte, overwegend puntige vormen, afgewisseld met in elkaar overlopende kleurvlekken in lichte tonen. Links boven het midden van het schilderij verdichten de zwarte vormen zich tot een cirkel met uitsteeksels. Rechts onder het midden is een grote paarse vlek te zien met de contour van een imperfecte cirkel. Om het veld van lichte tonen is een zwarte rand geschilderd, waarin enkele paarse en groene vlakjes opgenomen zijn. De verf is met een herkenbare penseelstreek overal ongeveer even dik aangebracht.

Manessier is een vertegenwoordiger van de École de Paris. Deze term wordt gebruikt als verzamelnaam voor de kunstenaars die na de Tweede Wereldoorlog voornamelijk in Parijs werkzaam zijn en op een kleurrijke, abstracte manier uitdrukking geven aan hun ervaring van de natuur of van het universum. Hun werk komt gevoelsmatig tot stand. De École de Paris kenmerkt zich door een losse toets en aandacht voor de handeling van het schilderen. Naast de natuur - vooral het licht zoals zich dat in de natuur voordoet - is voor Manessier religie een belangrijke inspiratiebron. In 'Barabbas' verbeeldt hij het lijden van Christus. De cirkel van zwarte punten laat zich lezen als doornenkroon. Deze vindt een echo in de paarse vlek, die verwijst naar het paars van de spotmantel van Christus. Met de titel 'Barabbas' verwijst Manessier naar de misdadiger die op Goede Vrijdag in plaats van Christus gratie kreeg.

Naast schilder en tekenaar is Manessier ontwerper van tapijten en glas-in-lood. Hij heeft opdrachten gekregen voor diverse kerkramen. Het schilderij 'Barabbas' vertoont overeenkomst met de glas-in-lood techniek door de zwarte omlijsting met daarin gekleurde vlakjes en de vele zwarte binnenvormen die contrasteren met de zachtgloeiende, transparant ogende kleurvlekken. De bleke oranje, gele, groene en roze tinten stralen een mysterieus licht uit, vergelijkbaar met dat in een kerk of kapel. Manessiers werk is sereen en bezonken, maar tegelijkertijd sprankelend en vitaal. Het is een lofzang op het licht als schepping van God.

Context