Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Bilderstreit

0826.JPG

1977

Anselm Kiefer

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1979
Inventaris nummer 826

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Bilderstreit' van de Duitse kunstenaar Anselm Kiefer is hoofdzakelijk opgebouwd uit donkere kleuren. Op de meeste plaatsen is het materiaal dik opgebracht met grove penseelstreken, maar soms is de verf dun gebruikt en uitgelopen naar beneden. Midden in het schilderij is de vorm van een palet te herkennen, dat tegelijkertijd functioneert als een soort plateau in een landschap. Daaromheen zijn vier tanks afgebeeld met hun loop naar het palet gericht. Met zwarte en witte verf heeft Kiefer namen van historische personen op het doek geschilderd, onder meer Theodora, Leo III en Eirene.

Kiefer maakt diverse werken met de titel 'Bilderstreit', waaronder schilderijen, een boek en een serie bewerkte foto's. Daarin is het palet een vast onderdeel. Het staat symbool voor de schilderkunst of meer algemeen de beeldende kunst. De hier afgebeelde versie heeft verschillende betekenislagen. De tanks die het palet onder vuur hebben, kunnen gezien worden als een aanval op de kunst in het algemeen, of op de figuratieve of symbolische kunst. Via de namen verwijst Kiefer naar een historische beeldenstrijd: het Byzantijnse conflict rond 800 na Christus. Makers en vereerders van iconen stonden tegenover de iconoclasten, die overgingen tot beeldenvernietiging. Het is tevens een strijd tussen de religieuze en de wereldlijke macht. De naam Leo III, bij een tank, is die van een iconoclastische keizer. (E)irene en Theodora zijn een regentes en keizerin die de beeldenverering weer toestaan.

Evenals zijn landgenoten Baselitz, Immendorf en Lüpertz, treedt Kiefer naar buiten met figuratief en thematisch beladen werk op het moment dat er in de kunstwereld vrijwel uitsluitend aandacht is voor abstracte, onpersoonlijke, meestal minimalistische en internationaal georiënteerde kunst. Deze nieuwe, expressieve richting wordt wel neo-expressionisme genoemd. Kiefers thema's hebben vaak direct betrekking op de Duitse geschiedenis. Hij gaat gevoelige onderwerpen niet uit de weg. Integendeel, hij zegt: "Kunst moet juist verontrusten." Kiefer vindt conflicten, individueel of collectief, op politiek, religieus of persoonlijk gebied, bepalend in het leven, en ook in de kunst.,

Context