Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Das Augenbeet

1523-01.jpg

1983

Günter Brus

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1986
Inventaris nummer 1523
schenking kunstenaar / donation artist

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Das Augenbeet' van de Oostenrijkse kunstenaar Günther Brus is een min of meer symmetrische, met gekleurd krijt gemaakte tekening op bruin pakpapier. Midden op het papier zie je een langgerekte organische vorm. Aan de onderkant is deze vorm verbonden met een peul die een rij witte cirkels of erwten bevat. Bovenop de peul is een gele cirkel getekend. Links van de middenvorm staat zo'n zelfde cirkel; daaronder een rij witte. Aan weerskanten groeit uit de middelste vorm een dunne stengel. Aan de rechterkant eindigt deze in een bloem, aan de linkerkant 'groeit' een doodshoofd. Daarboven zijn twee blauwwitte en twee witte cirkels getekend. Brus gebruikt hier hoofdzakelijk zachte kleuren, o.m. geel, roze en lichtblauw, en kleurt de vormen op een open, losse manier in. De ondergrond is op eenzelfde wijze van een okerkleur voorzien.

Tussen 1964 en 1970 treedt Brus naar buiten als vertegenwoordiger van het Wiener Aktionismus. Deze beweging bestaat uit kunstenaars die zich verzetten tegen de in hun ogen kleinburgerlijke, fatsoensgerichte, maar dikwijls hypocriete, Oostenrijkse mentaliteit waarin alles wat afwijkt van de norm veroordeeld wordt. Zij voeren provocerende acties uit, waarbij ze gewelddadige en seksuele handelingen verrichten, meestal met hun eigen lichaam als materiaal. Brus beschildert, besmeurt en verminkt zichzelf zodanig, dat het grenst aan zelfvernietiging.

Na 1970 stopt Brus met het houden van gewelddadige acties met zijn eigen lichaam als materiaal, maar zet ze voort op papier. Hij maakt als het ware ontwerpen voor veelal seksueel geladen martelpraktijken. Gaandeweg krijgt het fantastische in zijn tekeningen de overhand op het gewelddadige en erotische. Brus' lijnvoering wordt zeer gevoelig. De tekeningen krijgen een sprookjesachtig karakter, zij het meestal met een wrange, meer of minder expliciet naar dood en erotiek verwijzende ondertoon. 'Das Augenbeet' ziet er door de tere kleuren en de herkenning van een peul en bloemen op het eerste gezicht onschuldig en zachtaardig uit. Maar je kunt de middenvorm associëren met het vrouwelijk geslachtsdeel en de schedel verwijst heel direct naar de dood.,

Context