Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

De oorlog

0064.JPG

1950

Constant

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1969
Inventaris nummer 64

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Op het schilderij 'De Oorlog' van de Nederlandse schilder Constant zijn vier menselijke figuren te onderscheiden. Een heft de armen ten hemel, een andere grijpt naar hoofd en hart. Van een derde is vooral het gezicht te zien. Het is niet veel meer dan een schim; de ogen zijn gesloten. Deze figuur heeft een slaphangend, vermoedelijk dood kind voor zich. De lucht is donker roodbruin. De aarde is grof geschilderd in zwart en grijs. De figuren zijn op een kinderlijk naïeve manier weergegeven: een extreem grote hand op de voorgrond, een veel te lange arm bij de lila figuur erachter. Hun gezichten bestaan vooral uit ogen en mond.

Constant schildert bewust op een manier die kinderlijk aandoet. Hij wil zich hiermee afzetten tegen de gevestigde esthetische opvattingen in de westerse kunst. In 1948 publiceert hij een manifest in het tijdschrift Reflex, een uitgave van de Nederlandse Experimentele Groep. Deze groep jonge schilders trekt van leer tegen zowel de abstracte als de burgerlijk realistische kunst, die in hun ogen bloedeloos en inhoudsloos geworden is, en daardoor werkelijke creativiteit in de weg staat. "Een schilderij is niet een bouwsel van kleuren en lijnen, maar een dier, een nacht, een schreeuw, een mens of dat alles samen", aldus Constant.

In 1948 wordt in Parijs de Cobra groep opgericht, waarin schrijvers en kunstenaars uit verschillende landen zich verenigen: de Deen Asger Jorn, de Belg Dotremont en de Nederlanders Appel, Constant en Corneille. Fantasiewezens en dieren, weergegeven met krachtige penseelstreken, dikwijls in felle kleuren, zijn een geliefd onderwerp bij de Cobraschilders. De wezens die op de schilderijen van Constant voorkomen hebben vaak angstige of agressieve trekken. Vanaf 1950 veranderen zijn schilderijen. Hij wil een sociaal maatschappelijke boodschap uitdragen en gaat de verschrikkingen van de oorlog in beeld brengen. Hij schildert niet de gevechten zelf, maar juist de gevolgen daarvan zoals slachtoffers, verschroeide aarde, sporen van vernietiging. 'De oorlog' is een schilderij uit deze periode. Constant combineert hierin een direct herkenbare boodschap met een experimentele vorm van schilderen.

Context