Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Die Macht der Musik

Die Macht der Musik

Oskar Kokoschka

1918

Oskar Kokoschka

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1954
Inventaris nummer 194

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Op het schilderij 'Die Macht der Musik' van Oskar Kokoschka zijn twee figuren te zien. Links in het beeld blaast een vrouw met een lila bloem in haar hand op een trompetachtig instrument. Rechts keert een jongen, half in elkaar gedoken, met zijn armen langs zijn hoofd, zich van haar af. In de verte zie je een dier weglopen. De jongen is geschilderd in de warme kleuren rood, oranje en geel, de vrouw hoofdzakelijk in groen en een kil groenachtig geel. De omgeving bestaat vooral uit donkere, overwegend blauwe kleurvlekken. De verf is dik aangebracht met grove penseelstreken in allerlei richtingen.

Door zijn ervaringen aan het front tijdens de Eerste Wereldoorlog en als gevolg van een turbulente liefdesaffaire met Alma Mahler tussen 1912 en 1915, is Kokoschka geestelijk en lichamelijk beschadigd geraakt. In 'Die Macht der Musik' brengt hij zijn heftige gevoelsleven tot uitdrukking. Het thema is de strijd tussen de seksen, waarbij de vrouw, zoals in Kokoschka's persoonlijke leven, de man betovert en tot wanhoop drijft. Eerst noemt hij dit werk 'die Schwachheit und die Stärke', maar wanneer het af is, wijzigt hij de titel. De manier waarop Kokoschka zijn voorstelling vormgeeft, staat in direct verband met de inhoud ervan. De positie van de figuren verraadt zijn emoties. De jongen zit ingeklemd in de rechter benedenhoek. De vrouw neigt met haar hoofd iets naar achteren, alsof ze zich terugtrekt, maar strekt haar hand met de bloem uitnodigend naar de jongen uit. Het vluchtende dier is een soort echo van de terugdeinzende jongen.

De kleuren, die Kokoschka hier in groepen bij elkaar zet - warm en broeierig voor de jongen, kil voor de vrouw, en donker en dreigend in de achtergrond - zijn direct bepalend voor de sfeer van het schilderij. Ze zijn eerder gekozen om het verhaal kracht bij te zetten, dan om een werkelijke situatie af te beelden. Deze persoonlijke kleurkeuze en het pasteuze verfgebruik zijn kenmerken van het expressionisme. ,Na de Eerste Wereldoorlog vestigt Kokoschka zich in Dresden, waar de expressionistische kunstenaarsgroep 'Die Brücke' gevestigd is. Eerder al heeft hij in Berlijn het werk van avant-garde kunstenaars als Kandinsky, Chagall en Nolde gezien. Beinvloed door deze vernieuwende kunst, ontwikkelt Kokoschka zijn persoonlijke stijl.

Context