Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Drie Huizer vrouwen

0132.JPG

1929

Leo Gestel

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1936
Inventaris nummer 132

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Op dit schilderij van de Nederlandse kunstenaar Leo Gestel zijn drie vrouwen afgebeeld in Huizer klederdracht. Ze zitten naast elkaar en beslaan bijna het gehele beeld. Op de achtergrond is een haven te zien en rechts in de bovenhoek wat vee. De vrouwen zijn van verschillende leeftijden. De vrouw rechts is de jongste. Ze kijkt dromerig het beeld uit en heeft haar handen iets geheven. De linker vrouw is van middelbare leeftijd. Ze kijkt de toeschouwer droevig en gelaten aan. Haar handen rusten op haar schoot. In het midden zit een oude vrouw. Haar trekken zijn scherp. Haar rechterhand omklemt een wandelstok en paraplu. Ook zij kijkt het beeld uit. Gestel gebruikt in dit werk ingehouden kleuren. De witte kappen van de vrouwen trekken de aandacht en accentueren hun gezicht. Vooral in de gezichten en handen maakt Gestel gebruik van een sterk licht-donker contrast. De verf is droog en met grove streken aangebracht.

Op zijn reizen naar Parijs komt Gestel in aanraking met nieuwe richtingen in de kunst als het pointillisme, het fauvisme en het kubisme. Hij experimenteert met deze stijlen. Hoewel zijn schilderijen altijd figuratief blijven, komen ze steeds verder van de werkelijkheid af te staan. Gestel is de mening toegedaan dat de natuur niet te kopiëren is, en dat elke weergave ervan een individuele is. In 1911 schildert hij voor het eerst in het Noordhollandse Bergen, waar meer kunstenaars werkzaam zijn, vooral in een expressionistische stijl. Zij worden wel De Bergense School genoemd. In 1921 laat Gestel een huis bouwen in Bergen. Midden jaren twintig verblijft hij geruime tijd in Vlaanderen, waar hij invloed ondergaat van de Vlaamse expressionisten. Gestels werk wordt somberder van toon. Hij kent periodes van tegenslag in zijn persoonlijk leven en maakt enkele malen een ernstige zenuwcrisis door.

'Drie Huizer vrouwen' is traditioneler dan veel van Gestels eerdere werk. Toch is hierin de invloed van diverse nieuwe kunststromingen uit het eerste kwart van de twintigste eeuw terug te vinden. De licht-donker verdeling in de gezichten en handen van de vrouwen, leidt tot bijna geometrische vormen, zoals in het kubisme. Zijn onderwerp, 'eenvoudige' mensen in hun dagelijks bestaan, komt overeen met dat van de Vlaamse expressionisten. Gestels materiaalopbreng is ook kenmerkend voor een expressionistische benadering.

Context