Empreintes de pinceau n° 50 répétées à intervalles réguliers (30 cm)

Niele Toroni

Verworven in 1979

Voor dit werk heeft de Zwitserse kunstenaar Niele Toroni een onopgespannen stuk wasdoek van groene penseelafdrukken voorzien. Zoals de titel van het werk al aangeeft zijn de afdrukken gemaakt met penseel no. 50 en bevinden ze zich op een regelmatige afstand van elkaar, namelijk 30 cm. Toroni plaatst de afdrukken in horizontale rijen. De afdrukken van elke onderstaande rij zet hij midden onder het interval daarboven.

Sinds 1967 werkt Toroni aan de serie 'Empreintes de pinceau no. 50 répétées à intervalles reguliers (30 cm)'. Telkens zet hij zijn platte penseel horizontaal op de ondergrond en trekt hem dan een stukje naar beneden. Zo ontstaat de kenmerkende vorm van de afdruk: een tamelijk strakke bovenrand, een vorm die iets taps toeloopt, en een rafelige onderrand. Deze handeling wordt steeds herhaald, binnen een werk, maar ook in elk nieuw werk. Het resultaat is telkens vergelijkbaar, maar als gevolg van het handwerk ook telkens verschillend. Bovendien gebruikt Toroni per werk een andere kleur verf en een ander formaat drager. Ook het materiaal van de drager varieert. De hoeveelheid afdrukken per werk wordt in de meeste gevallen bepaald door de maat van de drager. Soms beschildert Toroni een gedeelte van een wand of vloer. Zo accentueert hij een bepaald gedeelte van een ruimte.

Toroni werkt met een helder geformuleerd uitgangspunt. Op grond daarvan is zijn werk voorstelbaar voordat het gerealiseerd is. Daarom zou je het conceptueel kunnen noemen. In de conceptuele kunst is de uitvoering ondergeschikt aan het concept. Toroni's concept is echter gebaseerd op een schilderkunstige handeling. Het kan daarom ook beschouwd worden als fundamentele schilderkunst. Met zijn afdrukken wil Toroni de essentie van de schilderkunst weergeven. Een schilderij kan een voorstelling hebben of abstract zijn, het kan bedoeld zijn om een bepaalde gedachte of een bepaald gevoel over te brengen, het kan de illustratie zijn van het wereldbeeld van de maker. Maar buiten dit alles is een schilderij altijd het resultaat van een schilderkunstige handeling. Tot dit gegeven beperkt Toroni zich. Met zijn afdrukken wijst hij telkens opnieuw, op een zo neutraal mogelijke maar toch persoonlijke manier, op wat een schilderij is.,