Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Feuervogel

1179.jpg

1981

Isa Genzken

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1984
Inventaris nummer 1179

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Feuervogel' van Isa Genzken is een langgerekte houten sculptuur, gebaseerd op een wiskundige figuur: de hyperbool. De uiteinden zijn het breedste. Daarmee rust de sculptuur op de vloer. Naar het midden toe wordt zij smaller en komt ze los van de grond. De ene kopse kant is cirkelvormig, de andere elliptisch. Over de lengte is een vierde deel van de vorm verwijderd. Dit deel is daarna iets verkleind en enigszins verschoven teruggeplaatst. Aan de ronde kant steekt het iets uit, aan de elliptische kant springt het in. De buitenkant van het beeld is egaal beschilderd met matte rode verf. Het ingelegde deel laat een gelijkmatige kleurovergang zien van geel naar oranje. De smalle snijvlakken zijn lichtgroen. De kopse kanten zijn onbeschilderd.

Tussen 1976 en 1983 maakt Genzken een aantal houten sculpturen, gebaseerd op de ellips en de hyperbool. Ze gaat daarbij uit van tekeningen en computerberekeningen. De ellipsoïden worden liggend gepresenteerd. Ze rusten op één plaats op de vloer. De hyperbolen kunnen liggend of staand tentoongesteld worden. Door hun gestroomlijnde vorm en hun langgerektheid lijken deze sculpturen licht en beweeglijk. Ze zijn altijd kleurrijk beschilderd. Enerzijds roepen ze de associatie op met oervormen als speren of kajaks, anderzijds ogen ze door hun perfectie en gepolijstheid bijna als hedendaags design.

Genzken verenigt in haar beelden allerlei contrasten, zowel inhoudelijk als formeel. In 'Feuervogel' treedt een vormverandering op van cirkel naar ellips, die met grote precisie is uitgevoerd. Dit gegeven, evenals het feit dat het hout glad gepolijst en strak geschilderd is, draagt bij aan het technisch-mathematische karakter van het beeld. Aan de kopse kanten is echter het oorspronkelijke materiaal hout zichtbaar. Door dit materiaal, de ronde vorm en de lengte van de sculptuur ontstaat de associatie met een natuurvorm, een boomstam. Deze wordt nog versterkt doordat het ingelegde deel van de sculptuur een blootgelegde oudere jaarring lijkt te zijn. Zo verenigt Genzken natuur en techniek. ,De overwegend warme kleuren van deze sculptuur, in combinatie met de titel 'Feuervogel', geven dit werk een expressieve lading die in tegenspraak lijkt met de mathematische strakheid van de vorm.

Context