Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Fingermalerei

1198.JPG

1984

Arnulf Rainer

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1987
Inventaris nummer 1198

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

In dit werk heeft de Oostenrijkse kunstenaar Arnulf Rainer de verf met zijn handen aangebracht op karton. In de bovenste rozerode verflaag zijn de sporen te zien die zijn vingers hebben achtergelaten. Deze laag verbergt gedeeltelijk de onderliggende verflagen. Aan de onder- en bovenrand van het schilderij is de verf dun en vloeiend aangebracht, op andere plaatsen juist dik en stroperig. Een gedeelte van het karton is onbeschilderd. Op veel plaatsen zijn er verfspatten en vegen te zien.

Rainer legt als volgt uit hoe hij in 1973 tot zijn 'Fingermalereien' komt: "Toen ik eens bij een grote foto over de wangen schilderde, brak het penseel dat ik in mijn schildersroes hanteerde. In de haast probeerde ik het met de handen, sloeg, beukte op de wang en werd gefascineerd door het kletsen, door de sporen van de slagen van mijn hand. Ik besloot, dat zelfstandig te maken." Omdat zijn handen tot bloedens toe kapot gaan van het wrijven en slaan tegen het ruwe doek, besluit hij op glad karton te gaan werken. Bovendien kiest hij voor rode verf, zodat een enkele bloedspat niet opvalt in het schilderij. Er ontstaat een serie werken waarin hij de verf, soms in meerdere sessies, rechtstreeks met zijn handen of met zijn voeten op het karton aanbrengt. In de jaren tachtig maakt Rainer opnieuw 'Fingermalereien', maar nu over schilderijen in andere technieken heen.

In de hier getoonde 'Fingermalerei' laat Rainer allerlei verschillende manieren van verf opbrengen zien. De verf is vloeiend en transparant vanaf de rand op het karton gegoten maar ook pasteus en dekkend aangebracht met vingers of penseel, waarbij de kleuren al schilderend vermengd zijn. Ondanks de meer beheerste elementen, spreekt uit het beeld vooral een heftig schilderproces. ,Tegenover Rainers zeer directe, in een soort roes gemaakte 'Fingermalereien' staan zijn 'Übermalungen'. Hierin schildert hij uiterst zorgvuldig over bestaande schilderijen heen. Zowel in de 'Fingermalereien' als in de 'Übermalungen' staat het proces centraal. De esthetische kant van het werk is voor Rainer volkomen onbelangrijk. Het gaat om het overbrengen van oprechte gevoelens. Het beeld is een uitnodiging aan de kijker de gevoelens en overwegingen die het werkproces van de kunstenaar bepalen, mee te beleven.

Context