Flower Face
Beschrijving
Nilbar Güres (1977, Istanbul) beschouwt zichzelf als een feministisch en queer kunstenaar. Het werk ‘Flower Face’ is één van de werken die Güres maakte voor de Biënnale van São Paulo (2014). De foto kwam tot stand in samenwerking met lokale queer sekswerkers. Güres creëert een associatief beeld dat enige kennis vraagt van de lokale cultuur. We zien een persoon in een roze minijurk die tegen een muurtje staat. Het gezicht verdwijnt achter een woekerende, bloemdragende plant. Een houten slang steekt uit de vegetatie. Ook bij de stiletto’s in het stro is een houten slang te herkennen, en kleine figuurtjes die lijken op litjoko beeldjes uit de Carajá cultuur. De schoudertas heeft weg van een chuspas. De linkerhand lijkt een taser vast te houden.
Op humoristische wijze onderzoekt Nilbar Güres culturele identiteit en genderidentiteit. Ze zet vraagtekens bij bestaande sociale normen, waaronder de invloed van religie op het onderdrukken van erotiek. De kunstenaar werkt graag samen met lokale mensen en verkent in haar werk de verschillende facetten van hun cultuur, geschiedenis en rituelen.
São Paulo heeft een actieve LHBTQIA+ gemeenschap en een museum dat specifiek gericht is op seksuele diversiteit. De kunstenaar raakte geïntrigeerd door de ruimdenkende kijk op genderrollen binnen de inheemse culturen in Zuid-Amerika, in de periode voor de kolonisatie en hervorming door de katholieke kerk.