Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Grande terre âpre

0072.JPG

1957

Corneille

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1959
Inventaris nummer 72

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

De Nederlandse kunstenaar Corneille heeft dit doek op een tekenachtige manier beschilderd. Hij gebruikt zwarte lijnen en zet daarnaast kleurvlekken met helder rode, gele, blauwe en groene verf neer. Er komen vrijwel geen gesloten lijnen en vlakken voor. Soms vormen de lijnen dichte structuren, op andere plaatsen is meer sprake van open velden. Deze open gedeeltes zijn voornamelijk in witte of wit-grijze tinten geschilderd.

In 1948 richt Corneille, samen met een aantal andere kunstenaars, de Cobrabeweging op. Deze beweging bestaat slechts drie jaar. Daarna gaan de leden elk hun eigen weg, maar ze dragen het gedachtegoed van Cobra mee in hun latere werk. Ze zetten zich af tegen de gevestigde vooroorlogse kunst die ze inhoudsloos vinden. Ze streven een volstrekt nieuwe manier van schilderen na, waarbij directheid en spontaniteit van groot belang zijn. Als onderwerp kiezen ze vaak een imaginaire wereld bevolkt met dieren en fantasiewezens. Maar ook de gevolgen van de oorlog brengen zij tot uitdrukking, bijvoorbeeld in de vorm van gekwelde personen of verschroeide aarde.

Corneille schildert voor 1950 vooral fantasiewezens, vogels en vissen. Dan verhuist hij naar Parijs, waar zijn werk abstracter wordt. De stad en de aarde in vogelvlucht gezien, worden dan telkens terugkerende motieven. Corneille geeft zijn schilderijen in deze periode vaak titels met een negatieve lading, zoals het hier getoonde 'Grande terre âpre' (Grote bittere aarde). Later wordt zijn onderwerp de vruchtbare weelderige aarde. Het werk wordt dan weer sterk figuratief met het vrouwenlichaam en vogels als veel gebruikte vormen.

Context