Guppy 13 vs Ocean Wave; a Bas Jan Ader Experience

Verworven in 2011
Locatie VAM, B2, 09, 00
schenking / donation Ahmet Ögüt

De Guppy 13 is een van de kleinste zeilboten ter wereld, waarvan er tussen 1974 en 1975 maar 300 zijn gemaakt. De Nederlandse kunstenaar Bas Jan Ader wilde met dit bootje, genaamd Ocean Wave, de Atlantische Oceaan oversteken. Op 9 juli 1975 vertrok hij vanaf Cape Cod, maar na drie weken werd het radiocontact met hem verbroken. Negen maanden later werd zijn boot onbemand gevonden door een Spaanse vissersboot op ongeveer 240 kilometer van de kust van Ierland. Aders lichaam is nooit gevonden. Het bootje werd meegenomen naar La Coruña in Spanje voor nader onderzoek. Een paar weken later werd de boot gestolen en is nooit meer teruggevonden.

Het nooit arriveren op een plek inspireerde de in Amsterdam werkzame Koerdisch-Turkse kunstenaar Ahmet Ögüt voor zijn werk ‘Guppy 13 vs Ocean Wave; a Bas Jan Ader Experience’. In 2010 nodigde Ögüt het publiek uit om op het IJ voor een paar minuten alleen op een Guppy 13 zeilboot te zitten om te ervaren hoe Bas Jan Ader zich moet hebben gevoeld op zee. De enige regel was dat het publiek zelf op het bootje moest zien te komen. De video is een fictieve documentaire waarbij Guppy 13 achteruit vaart met steeds een andere persoon op de boot. De muziek ‘A life on the ocean wave’ (gepubliceerd in 1938) is een compositie van Henry Russel, achterstevoren afgespeeld en was onderdeel van het laatste project van Bas Jan Ader. De video is eigenlijk een reis van achter naar voren in de tijd.

Opmerkelijk is de verdwijning van het bootje van Ögüt. Na anderhalve maand werd zijn Guppy 13 namelijk in Amsterdam gestolen en na vier maanden weer teruggevonden.

- Tentoonstellingstekst 2013 -