Hear TH FI TO IN PH Around This Chair And It Knocks You Down

James Lee Byars

Verworven in 1983

In een kubusvormige tent van zwarte zijde liggen twee goudkleurige kleden met ingeweven plantaardige motieven. Op de kleden staat een antieke Spaanse stoel. Deze houten stoel is bekleed met goudkleurige stof waar banen met plantmotieven in geweven zijn met wit garen. De voorkant van de tent heeft een opening waardoor het publiek naar binnen kan kijken. De stoel staat naar de opening gericht.

Sinds het einde van de jaren vijftig treedt James Lee Byars naar buiten met sculpturen en installaties en houdt hij performances. Zijn werk wordt gekenmerkt door een hang naar perfectie. Byars gebruikt dikwijls geometrische vormen als een cirkel, bol, kubus of halve maan. Daarnaast kiest hij voor kostbare en verfijnde materialen zoals zijde, fluweel, bladgoud en edelsteen. Met deze vormen en materialen maakt hij beelden die een gewijde, enigszins mysterieuze of mystieke sfeer uitstralen. Het gaat in Byars' werk niet om het materiële. Via perfectie probeert hij juist het immateriële, het spirituele voelbaar te maken. Net als de Duitse kunstenaar Joseph Beuys wil hij kunst en leven met elkaar verbinden. In tegenstelling tot Beuys gaat Byars echter niet uit van zijn persoonlijke geschiedenis. Hij presenteert zichzelf als anonieme figuur, als een soort magiër, gehuld in zwarte, witte of goudkleurige kleding.

Byars wil het publiek aanzetten tot denken, tot vragen stellen. Antwoorden zijn niet belangrijk. De vijf maal twee hoofdletters in de titel van dit werk staan voor: THe FIrst TOtally INterrogative PHilosophy. In de complete titel van deze installatie, 'Hear the first totally interrogative philosophy around this chair', komt Byars' gerichtheid op vragen tot uitdrukking. Het beeld dat hij neerzet nodigt uit tot bezinning. De ruimte waar je in kunt kijken wordt begrensd door zwart en goudkleurig materiaal. Goud schittert, reflecteert het licht optimaal. Zwart vormt de tegenpool, die het licht absorbeert. Beide zijn symbolen voor het absolute. De stoel is de plek voor een schrijver, een geleerde, iemand die nadenkt. De manier waarop Byars hem neerzet doet denken aan een plek waar iemand plaats kan nemen voor ondervraging of onderrichting. De stoel is echter leeg. Er kunnen vragen gesteld worden, er kan nagedacht worden, maar de antwoorden blijven uit. ,