Here the New Negro begins

Verworven in 2016
Locatie VAM, B0, 05, 00
met steun van / with support of Mondriaan Fonds

Op dit portret is Marcus Garvey afgebeeld. Hij was oprichter van UNIA-ACL (Universal Negro Improvement Association and African Communities League). Dit was een Black-nationalism-beweging in de jaren twintig van de vorige eeuw met veel aanhang. Kensmil: “Voor de geschiedenis van Afro-Amerikaanse emancipatie hebben de Black nationalists een eigen betekenis, die mij aanspreekt en waarom ik meerdere werken daarover gemaakt,heb. Die fascinatie is wellicht het simpelste aan te duiden door te stellen dat gelijkheid door integratie, toch de bijbetekenis heeft van achter het witte privilege aangaan. De Black nationalists staan voor eigen kracht en respectabiliteit.”