Hey paarth, what about the atom bomb?

Hans van Houwelingen

Verworven in 2016
met steun van / with support of Mondriaan Fonds

Zeventig jaar na de bom op Hiroshima maakte Hans van Houwelingen de videofilm: 'Hey paarth, what about the atom bomb?'. Robert Oppenheimer, de man die aan de wieg stond van de eerste atoombom, vergeleek de immens verwoestende kracht van de bom met de verschijning van Krishna in zijn gedaante als almachtige vernietiger. In deze gestalte overtuigt Krishna prins Arjuna om ten strijde te trekken.

Oppenheimer verwees hiermee naar de volgende vers in het epische gedicht ‘Bhagavad-Gita’: "Ik ben de oud-geworden tijd, de vernietiger van de wereld, op weg om de wereld teniet te doen". Na prins Arjuna’s slachtpartij vangt het ‘duivels tijdperk’ Kali Yuga aan. Dit tijdperk van ontaarding en slachting omvat ook onze huidige tijd, waarin de mensheid het verst van zijn ideaalbeeld verwijderd is geraakt. De ‘Bhagavad-Gita’ wordt gezien als een allegorie op het menselijk leven als ethische en morele worsteling.

De video ‘Hey paarth, what about the atom bomb?’ verplaatst de ‘Bhagavad Gita’ in de sociale en politieke context van 1945. De omstandigheden die tot het besluit leidde voor de bom op Hiroshima. Paarth was de koosnaam die Krishna gaf aan prins Arjuna.

- Tentoonstellingstekst 2016 -