Höhere Wesen befahlen: rechte obere Ecke schwarz malen!

0767.JPG

Sigmar Polke

Verworven in 1977

Dit werk van Sigmar Polke is een rechthoekig, verticaal schilderij. De rechter bovenhoek is egaal zwart geschilderd en de rest van het doek is monochroom wit. Onder aan het doek zijn in typeletters de woorden "Höhere Wesen befahlen: rechte obere Ecke schwarz malen!" geschilderd.

Ironie en magie vormen het uitgangspunt van het werk van Polke. Hij maakt schilderijen met een knipoog naar bestaande ideeën over de oorsprong van de artistieke inspiratie. Is deze goddelijk, ligt zij besloten in de menselijke psyche, of is ze gelegen in de chemie van het menselijk lichaam? Polke denkt dat wanneer hij schildert er op het doek een verhouding van krachten ontstaat waar hij zelf geen vat op heeft en dat het schilderij zijn eigen lot bepaalt. 'Höhere Wesen befahlen...' is vooral een ironische verwijzing naar de romantische Duitse traditie waarin het 'hogere' een belangrijke rol speelt. Rond dit thema heeft Polke onder meer installaties gemaakt met tekstborden. Op een daarvan was te lezen: "Ik stond voor het doek en wilde een bloemstuk schilderen. Toen kreeg ik van hogere wezens een bevel: geen bloemstuk! Flamingo's schilderen! Eerst wilde ik doorschilderen, maar toen begreep ik dat ze het serieus meenden."

Polke parodieert in 'Höhere Wesen befahlen...' de hard edge schilderkunst van kunstenaars als Elsworth Kelly. Polke wijst de geometrisch abstracte schilderijen van Kelly af, omdat diens werken, bestaand uit haarscherp naast elkaar geplaatste egale kleurvlakken, naar niets anders verwijzen dan naar zichzelf. Volgens Polke is dat uitgangspunt te beperkt. Hij houdt zich juist bezig met vragen als: Hoe verhouden kunst en werkelijkheid zich tot elkaar? Wat heeft kunst maatschappelijk te betekenen? En wat maakt een kunstenaar tot kunstenaar? De antwoorden die hij bedenkt op deze vragen kunnen in elk nieuw werk weer anders zijn. Zo ontstaat er een zeer gevarieerd oeuvre waarin hij vele schilderstijlen door elkaar heen hanteert.