Hollandse nieuwe ontdekt hoe goed Hollandse nieuwe smaakt

René Daniëls

Verworven in 1982

Deze litho laat een school vissen zien, bezig met het opeten van soortgenoten, wat blijkt uit de staarten die uit de bekken van de vissen steken. Het zou kunnen verwijzen naar het spreekwoord ‘grote vissen eten de kleine’, hoewel er geen verschil in grootte lijkt te zijn hier, tussen de vissen die eten en die gegeten worden. René Daniëls verwijst in zijn werk regelmatig in meer of minder bedekte termen naar de competitie in de kunstwereld. Het zou hier dus kunnen gaan om jonge kunstenaars (de Hollandse nieuwe) die proberen daarin een plek te bemachtigen door concurrenten weg te werken. Maar Daniëls vertelde eens dat hij op dit idee kwam toen hij haring zat te eten. Die smaakte zo goed dat hij dacht: “Stel dat ze ontdekken hoe lekker ze zelf zijn. Dan vreten ze elkaar misschien allemaal op en hebben wij niets meer!”

De prent maakt deel uit van een portfolio met 10 litho’s van jonge kunstenaars uit Brabant en Zeeland, gepubliceerd door uitgever en curator Geert Schriever. Figuratie is belangrijk in hun werk. Zij sloten daarmee aan bij de internationale tendens dat het verhalende weer belangrijk gevonden werd, na een periode waarin minimalistische en conceptuele kunst de boventoon voerden.

[2020]