I Believe It Is an Image in Light of the Other

Gary Hill

Verworven in 1992
Inventaris nummer 1959

In deze installatie worden videobeelden geprojecteerd op boeken die verspreid over de grond liggen. Sommige zijn dicht, andere opengeslagen; sommige zijn opgestapeld. Ze hebben diverse formaten, maar zijn allemaal voorzien van eenzelfde zwarte kaft. Sommige boeken zijn leeg, andere zijn bedrukt met grijze of zwarte letters. De teksten passen niet op de pagina's: zinnen, soms zelfs letters zijn afgesneden. Boven de boeken hangen beneden ooghoogte zeven zwarte cilinders met kabels vanaf het plafond. Vanuit de cilinders worden beelden geprojecteerd. Vijf maal zie je fragmenten van een menselijk lichaam: handen, een gezicht, en een romp. De zesde cilinder toont een stoel, de zevende geschreven tekst. De video's duren enkele minuten. Ze worden voortdurend herhaald. Bij de installatie klinkt het geluid van handen die langzaam over een oppervlak strijken. Het neemt telkens toe en weer af.

De teksten in de boeken, die Hill zelf heeft gemaakt, zijn ontleend aan het boek 'Le dernier Homme' van de Franse auteur en filosoof Maurice Blanchot. Ze zijn geschreven in de ik-vorm en gaan over liggen in een donkere ruimte, over tasten, over licht, over wakker worden en doodgaan; kortom over fysieke en psychische ervaringen van een mens. Hills installatie geeft een beeldende vertaling van deze teksten, waarbij hij woorden en beelden laat contrasteren of parallel laat lopen. Een cilinder projecteert bijvoorbeeld tekst op een tekst, een andere een gezicht met gesloten ogen op een tekst die daarover gaat. De boeken kunnen opgevat worden als de belichaming van de mentale kant van de mens, waarin het onstoffelijke medium taal van essentieel belang is. Ze zijn echter veel stoffelijker aanwezig dan de geprojecteerde lichaamsdelen, die de fysieke kanten van de mens vertegenwoordigen.

Hill presenteert een beeld dat fragmentarisch is. Niet alleen zijn er diverse boeken en projecties, ook de teksten en de lichaamsdelen zijn fragmenten van een groter geheel. Al deze fragmenten samen leveren een totaalervaring op, waarbinnen de delen niet altijd van elkaar te onderscheiden zijn. De voortdurende herhalingen van beeld en geluid ondermijnen een tijdsbesef. Hills formele keuzes sluiten aan bij zijn inhoudelijke bedoelingen: de bewustwording van de mens. Deze bewustwording komt tot stand via een mengeling van ervaringen, psychische en fysieke