Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

I quattro moli

1145.JPG

1982

Alighiero e Boetti

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1984
Inventaris nummer 1145

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Dit werk van de Italiaanse kunstenaar Alighiero e Boetti bestaat uit vier delen, die telkens hetzelfde beeld tonen in een andere kleur. Elk deel omvat een op doek geplakt vel papier, waarop kleine verticale streepjes in horizontale rijen zijn getekend. De kleuren blauw, zwart, rood of groen zijn gebruikt. Een deel van het papier blijft wit. Het witte deel heeft de vorm van een rechthoekig blad papier dat aan de onderrand is afgescheurd en in de rechter bovenhoek een klein vouwtje heeft. Middenin deze vorm is met streepjes een rechthoekige poort getekend. Het werk heeft de titel 'I quattro moli', de vier pieren. Soms wordt daar '(Pier Piet)' aan toegevoegd.

Alighiero e Boetti presenteert sinds eind jaren '60 stilistisch heel divers werk. Het wordt tot de arte povera gerekend. Daarin wordt vaak gewerkt met in de kunst ongebruikelijke materialen, variërend van aan de natuur ontleende objecten, zoals takken, tot alledaagse, industrieel vervaardigde producten als neonbuizen of een stuk ruitjespapier. Met dit laatste maakt Boetti in 1969 het werk 'Cimento dell'armonia e dell'invenzione', dat bestaat uit het overtrekken van de horizontale en verticale lijntjes op het papier. Boetti zegt hierover: "Ik moest me dus meten met een heel klein ding dat mij, ondanks alles, een buitengewone, individuele vrijheid tot handelen waarborgde, een enorme mogelijkheid tot onderzoek en analyse." Boetti bepaalt namelijk zelf, welke lijntjes, en hoeveel hij er overtrekt. Het gebruik van regels of systemen, en de individuele hantering hiervan, vormen de basis van zijn werk.

Voor het werk 'Ordine e disordine' geeft Boetti Afghaanse vrouwen de opdracht de 16 letters van deze titel te borduren. Ze zijn daarbij vrij in hun kleurkeuzen. Zo ontstaat er, ondanks een strak gedefinieerd uitgangspunt, een enorme variëteit aan uitvoeringen. Boetti laat zijn ideeën dikwijls door anderen uitvoeren. Dat hij het handschrift van de kunstenaar onbelangrijk vindt, spreekt mede uit zijn keuze te signeren met Alighiero e Boetti, alsof het om twee mensen gaat. Ook de delen van 'I quattro moli' zijn door verschillende personen gemaakt.,Met het achtervoegsel (Pier Piet) verwijst Boetti naar de serie 'Pier en Oceaan' van Piet Mondriaan. Deze werken bestaan uit elkaar kruisende horizontale en verticale streepjes, de enige richtingen die volgens Mondriaans regels toegestaan zijn. In zijn streven naar een universele kunst, hanteert Mondriaan zijn stricte regels intuïtief, net als de uitvoerders van een werk van Boetti.

Context