I Will Not Make Any More Boring Art

John Baldessari

Verworven in 2001

In 1971 kreeg Baldessari van het Nova Scotia College of Art and Design in Canada de opdracht om ter plekke een origineel werk te maken. Hij was echter niet in staat de reis zelf te maken en stelde voor dat de studenten vrijwillig de zin "I will not make any more boring art" (ik zal geen saaie kunst meer maken) op de wanden van de galerie zouden schrijven. Geïnspireerd door de voltooiing van het werk – de studenten schreven de wanden vol met de zin – zette Baldessari zijn eigen versie van het werk op videotape. Als een schooljongen die stout is geweest, schrijft hij tijdens de hele video steeds maar weer plichtmatig "I will not make any more boring art" in een notitieboek. In deze ironische loskoppeling van vorm en inhoud gaat Baldessari's methodische, repetitieve handeling met opzet in tegen de bedoeling van de les: dat hij moet stoppen met het maken van ‘saaie’ kunst.