Idle thoughts for idle men

2061.JPG

Henk Visch

Verworven in 1994
Inventaris nummer 2061

'Idle thoughts for idle men' van de Nederlandse kunstenaar Henk Visch toont ons een menselijke gedaante met een bromtol op het hoofd. De gedaante is gehuld in dekens die gebruikt worden bij het transporteren van kwetsbare goederen. Het gipsen gezicht is niet uitgewerkt: er zijn geen ogen, neus, mond e.d. herkenbaar.

Visch' sculpturen zijn heel divers in hun verschijningsvorm. Ze kunnen abstract of figuratief zijn, van harde of zachte, sterke of kwetsbare materialen. Ze kunnen van bestaande producten gemaakt zijn of als geheel nieuwe vorm ontstaan. Bovendien zijn allerlei combinaties mogelijk. Evenwicht speelt vaak een belangrijke rol in Visch' werk. Zijn beelden ontstaan grotendeels intuïtief. Ze zijn een mengeling van vondsten, herinneringen en gedachten. In dat opzicht heeft Visch' werk verwantschap met het surrealisme. De sculpturen lijken droombeelden, voortgekomen uit het onderbewuste. Ze zijn poëtisch en ontregelend. Maar er hangt ook een meditatieve stilte omheen. Visch biedt de kijker mogelijke betekenissen, maar laat opzettelijk de weg vrij voor eigen interpretatie. "Ik hoop dat mijn werk een aanleiding is om te doorgronden waar jij over gaat, wat jou bezig houdt", zegt hij.

Deze sculptuur is ondanks de zeer summiere verwijzingen naar lichaamsdelen toch direct als een mens te herkennen. De manier waarop de dekens gedrapeerd zijn, roept de associatie op met een klassiek standbeeld. Maar de grauwe stof in combinatie met het 'lege' gezicht doet ook denken aan een bedelaar of een melaatse. De gesluierde gestalte met het iets naar boven gerichte hoofd - om de tol in evenwicht te houden - kan ook het beeld oproepen van een gelovige in extase. Iedereen zal zijn eigen associaties hebben bij dit beeld, maar de betekenis ervan zal voor niemand eenduidig zijn. Titels kunnen de kijker op een spoor zetten; soms op een ander spoor dan het beeld doet. De titel 'Idle thoughts for idle men' maakt van de tol òp het hoofd een tol ìn het hoofd; een figuur met rondtollende gedachten; een leeghoofd, een warhoofd, een poëet? Of houdt hij juist alles in balans?