Kinetisches Objekt mit konkaver Ellipse

0607.JPG

Gerhard von Graevenitz

Verworven in 1974

'Kinetisches Objekt mit konkaver Ellipse' van de Duitse kunstenaar Gerhard von Graevenitz bestaat uit een grote zwart geschilderde houten schijf, waarop zich een witte metalen, concave ellips bevindt. Met behulp van een onzichtbaar gemonteerd motortje met aandrijfsysteem, kan de ellips in beweging gezet worden en om een a-centrisch geplaatste as draaien. Hierdoor lijkt de ellips zich over de zwarte schijf te verplaatsen.

Als reactie op het abstract-expressionisme ontstaan er in het begin van de jaren '60 nieuwe richtingen in de kunst, waarin gestreefd wordt naar objectiviteit. Deze 'nouvelle tendance' sluit aan bij de ideeën van het vooroorlogse constructivisme. Daarin werken de kunstenaars doordacht aan een nieuwe vormgeving voor een nieuwe maatschappij. De kunstenaars van de 'nouvelle tendance' stellen zich anti-individualistisch op. Ze doen op een bijna wetenschappelijke manier onderzoek naar aspecten van de visuele waarneming. Vaak werken ze met een systeem als uitgangspunt. Dit systeem is dikwijls niet direct te achterhalen door de toeschouwer. Het vergt een geestelijke inspanning. Deze actieve, niet slechts consumerende rol voor het publiek, moet gezien worden als prikkel om zich ook zo op te stellen ten aanzien van maatschappelijke en politieke aangelegenheden.

Von Graevenitz experimenteert met nieuwe materialen en technieken om nieuwe ideeën vorm te geven. Beweging, gesuggereerd of werkelijk, speelt daarbij een belangrijke rol. Dit werk van von Graevenitz is een voorbeeld van kinetische kunst. Zijn streven is vanuit een helder geformuleerd uitgangspunt beelden te maken, die een onverwachte werking hebben. Aanvankelijk bestaat zijn werk uit grote hoeveelheden gelijkvormige elementen, die door kleine bewegingen telkens verschillende patronen aannemen. Na 1967 werkt hij met minder, maar grotere elementen die bewegen ten opzichte van een grondvlak. Soms betreft het slechts één element, zoals hier. Element en ondergrond zijn beide eenvoudige geometrische vormen. Door de a-centrisch geplaatste as, is het verloop van de beweging van de ellips echter complex. Het beeld is voor de toeschouwer geen moment hetzelfde.