Kring
Beschrijving
Voor het werk 'Kring' van de Nederlandse kunstenaar Marijke van Warmerdam staat er in het midden van een schemerdonkere zaal een filmprojector opgesteld op een roterend plateau. Het beeld dat geprojecteerd wordt, glijdt langs de wanden van de zaal. Het toont een grote groep mensen in een kring op een plein in een noord- Afrikaanse plaats. De opname is gemaakt door de camera vanuit het midden de kring rond te laten gaan. Doordat de projector eveneens ronddraait, verschijnt de groep mensen op de wanden van de expositiezaal precies zoals deze rond de camera stond. De bezoeker waant zich in het midden van de kring. Zijn schaduw onderbreekt het beeld op de wand wanneer de lichtbundel hem passeert. Het filmpje, dat 45 seconden duurt, wordt in loop getoond.
In 'Kring' staat de bezoeker zelf centraal. Hij bevindt zich letterlijk middenin het werk. Bovendien voelt hij zich bekeken door de mensen in de kring. Het feit dat het beeld in Noord-Afrika opgenomen is, geeft de West-Europeaan het idee dat hijzelf een vreemde eend in de bijt is. Tegelijkertijd is hij zich bewust van het feit dat hij in een museum naar een projectie kijkt. De projector is zichtbaar en hoorbaar. Het beeld van de kring is nooit volledig; er verschijnt en verdwijnt voortdurend een gedeelte. Omdat de zaal niet rond is, is de projectie niet voortdurend scherp en sleept er soms een deel van het beeld over de grond. In 'Kring' maakt Marijke van Warmerdam gebruik van de diverse mogelijkheden die het medium film in de beeldende kunst biedt. Ze registreert op documentaire-achtige wijze een bepaalde plek, werkt psychologisch in op de kijker, en vestigt de aandacht op het feit dat film een illusie is.
Het werk van Marijke van Warmerdam laat zich moeilijk categoriseren. Ze maakt onder meer film, video, objecten, installaties, posters, stickers en foto's. Als uitgangspunt voor een werk neemt ze meestal een alledaags, niet in het oog springend gegeven zoals een papieren zak, een fietsend kind of iemand die onder de douche staat. Soms zet zij de kijker op het verkeerde been door een kleine ingreep in een alledaags gegeven, soms weet zij een terloopse gebeurtenis tot een intense ervaring te maken. Het gewone wordt merkwaardig, het merkwaardige wordt gewoon. In haar filmwerk maakt zij vaak gebruik van de loop. Het werk krijgt hierdoor een onbepaalde duur. De bezoeker raakt gefascineerd door het eindeloos doorgaan van een handeling waar hij gewoonlijk niet bij stilstaat.