Landschap Toledo
Beschrijving
Aan het begin van zijn carrière als kunstschilder experimenteert Schuhmacher met nieuwe stromingen als het expressionisme en het kubisme. Vanaf 1925 kiest hij voor een meer realistische stijl, hoewel invloeden uit het modernisme zichtbaar blijven. In dit landschap gebruikt hij vooral grijze, vaalgroene en oker kleuren, een keuze die ook het vroege kubisme kenmerkt. De huizen van Toledo geeft hij tamelijk precies en in een realistisch perspectief weer, voor zover het grootte betreft. Het landschap eromheen wordt geabstraheerd door hoogteverschillen aan te duiden met diagonale lijnen die scherper zijn dan ze in werkelijkheid waargenomen zouden worden. De bomen op de voorgrond en de huizen in de verte zijn even helder geschilderd, waardoor de dieptewerking in het schilderij wordt tegengegaan, zoals bij het gebruik van een telelens. De stammen en takken van de bomen zijn zo dun dat de bovenste delen bijna aparte bomen lijken op de andere oever van de rivier. Maar deze corresponderen qua maat dan niet met de gebouwen in de stad. Al met al schept Schuhmacher een beeld dat herkenbaar èn vervreemdend is. Net als het 'Gezicht op Toledo' waarin de Grieks-Spaanse kunstenaar El Greco rond 1600 deze stad afbeeldt tegen een dreigende lucht. Schuhmacher bezocht Toledo in 1932.
[2020]