Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Le monde perdu

0177.JPG

1960

Asger Jorn

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1960
Inventaris nummer 177

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

In 'Le monde perdu' plaatst Asger Jorn kleurige lijnen en vlekken zo bij elkaar dat er enkele grote vormen uit ontstaan. Een afgeronde, enigszins driehoekige vorm in het bovenste deel van het schilderij leunt op een langgerekte vorm die linksonder vanaf de rand van het doek schuin naar boven het beeld in gaat. De vormen roepen associaties op met levende wezens, zonder dat die te definiëren zijn. Het donkere blauw en groen in de rechterhoek van de bovenste vorm, loopt door naar beneden, komt terug langs de linkerrand van het schilderij en buigt door naar de bovenrand. De grote vormen worden omringd door felgele penseelstreken. Binnen hun contouren zet Jorn sterk contrasterende kleuren als blauw en oranje, groen en rood, afgewisseld met lichte tinten, naast elkaar. Het geheel wordt gedomineerd door draaiende en vloeiende bewegingen.

Eind jaren dertig is er in Denemarken een groep kunstenaars die sterk geïnspireerd wordt door de Skandinavische mythologie, waarin de natuur met haar geheimzinnige krachten bevolkt wordt door wezens als goden, trollen en dwergen, Ook voelen deze kunstenaars zich verbonden met hun prehistorische verleden en met nog levende folklore. In 1941 richten zij het tijdschrift Helhesten op. Hierin propageren zij een directe manier van uiten via een spontane schilderwijze. In de manier waarop deze kunstenaars hun doeken helemaal vullen met kleur, waarbij figuren en achtergrond evenveel aandacht krijgen, komt hun gevoel van wezens en natuur als onlosmakelijk geheel tot uitdrukking. Jorn, die als enige van deze groep de behoefte heeft zich internationaal te profileren, neemt het gedachtengoed van Helhesten mee, wanneer hij in 1948 in Parijs medeoprichter van Cobra is.

Ook binnen de Cobrabeweging, die naast Denen uit Nederlanders en Belgen bestaat, heerst de opvatting dat een kunstwerk een directe uiting van gevoelens en verlangens dient te zijn. Naast mythologie en volkskunst zijn de leden van Cobra geïnspireerd door kindertekeningen, beeldende uitingen van geesteszieken en niet-westerse kunst. Na de ontbinding van Cobra in 1951 blijft Jorn actief als denker en inspirator achter diverse internationale kunstenaarsgroeperingen, waaronder de Internationale Situationisten. De samenhang tussen kunst en maatschappij, het idee van kunst als uitdrukkingsmiddel van wat er onder het volk leeft, staat voor Jorn altijd centraal. ,In 'Le monde perdu' roept Jorn via de verwrongen wezens die hij laat opdoemen uit de vloeiende lijnen en gloeiende kleuren, een onheilspellende sfeer op. De titel bevestigt dit vermoeden van onheil.

Context