Les animaux de la ferme

0706-02-01.jpg

Marcel Broodthaers

Verworven in 1975

Het werk is een tweeluik gemaakt van twee kartonnen platen waarop we drie rijen met afbeeldingen van verschillende runderrassen zien. De aanduiding ‘Enseignement agricole’ (landbouwonderwijs) in de linker bovenhoek maakt duidelijk dat we dit document als educatief of wetenschappelijk materiaal moeten opvatten. Maar elk dier wordt geassocieerd met een beroemd automerk als Fiat, Jeep of Mercedes. Door de discrepantie tussen beelden en woorden krijgt het werk een humoristische ondertoon.

Marcel Broodthaers was een Belgische kunstenaar, fotograaf, dichter en filmmaker. Tot zijn veertigste was hij alleen maar dichter en besloot toen een nieuwe carrière te beginnen. Hij wordt vaak in verband gebracht met de conceptuele kunstbeweging en werd sterk beïnvloed door het surrealisme.

Broodthaers speelt graag met taal en schept absurditeiten door opzettelijk tegenstrijdigheden tussen woorden en visuele beelden in het leven te roepen. In veel opzichten volgt dit werk de benadering van Magritte die deze ontwikkelde in werken als La trahison des images (Het verraad van de beelden), een schilderij waarop het zinnetje ‘Ceci n’est pas une pipe’ (dit is geen pijp) staat onder de voorstelling van een pijp. Daarmee deconstrueert de kunstenaar de rationaliteit van taal. Hij werd ook beïnvloed door reclame, en dan vooral door het reproduceerbare karakter ervan.

-2019

Queer perspectief

Woorden hebben een bepaald gewicht en kunnen ons begrip van de werkelijkheid vormgeven. Woorden zijn machtig en helpen ons de wereld om ons heen te categoriseren. En als iets eenmaal in vaste categorieën is ingedeeld, wordt het aan macht en controle onderworpen. Maar tegelijkertijd kunnen woorden en etiketten ons helpen mondiger te worden en onze aanspraken kenbaar te maken.

%Neem bijvoorbeeld het woord ‘lesbisch’. Het vastleggen van een identiteit van een persoon in een definitief concept kan schadelijk zijn en individuele verhalen en complexiteiten reduceren tot stereotypen en vaste vooroordelen – "Maar soms sliep ik ook met mannen! Maar ik zie er helemaal niet butch uit! Maar mijn identiteit is zoveel meer dan dat!" Het is echter ook een krachtig woord dat door veel vrouwen weer wordt opgeëist en gebruikt om opgemerkt te worden, sterke gemeenschappen te vormen en elders in de wereld begrip te kweken – "Ik wil dat iedereen begrijpt dat ik van vrouwen houd! Ik wil recht hebben op een ‘lesbisch huwelijk’! Ik wil een lesbische kroeg in mijn stad! Ik wil dat de staat lesbische moeders erkent!" Denk je nog steeds: "Het zijn toch maar woorden?"

%>Tags: agency, body politics, feminism, sex positive