Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Les Associés

0002.jpg

1960

Pierre Alechinsky

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1960
Inventaris nummer 2

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Met lange streken verf in donkere kleuren zet de Belgische kunstenaar Alechinsky enkele grote vormen neer. Ze zijn in een vloeiende beweging met elkaar verbonden en blijven binnen het kader van het doek. De kleuren blauw en groen worden afgewisseld met wat geel en bruinachtig rood. Op verschillende plaatsen zijn kleine open cirkels geschilderd; het lijken net ogen. Ze geven het idee dat je naar levende wezens kijkt.

De jonge Pierre Alechinsky sluit zich in 1949 aan bij Cobra, een beweging die een jaar eerder is opgericht. In België vinden kunstenaars uit deze beweging inspiratie in het surrealisme. In deze kunstrichting is het onderbewuste een belangrijke drijfveer. Vooral die werken waarin een automatische manier van schrijven, écriture automatique, een belangrijke rol speelt, staan in de belangstelling. Alechinsky is van jongs af aan gefascineerd door het schrift. Hij groeit als linkshandige op in een tijd dat je op school rechts moet schrijven en zijn moeder is grafoloog. Hij zegt: "Ik hou ervan een schilderij te lezen zoals een grafoloog een handschrift bekijkt." Het karakter en de ervaringen van de maker moeten uit een werk afleesbaar zijn.

Begin jaren vijftig komt Alechinsky in contact met de Oosterse kalligrafie. Een oosterse kalligraaf beschildert een stuk papier dat op de grond ligt, en gebruikt hierbij zijn hele lichaam. Alechinsky ervaart deze werkwijze als veel vrijer dan de westerse, waarbij de kunstenaar in een stoel aan tafel gezeten slechts zeer beperkt bewegingen maakt. In zijn tekeningen en prenten gaat hij de oosterse werkwijze toepassen. Uiteindelijk bereikt hij in 1965 ook in zijn schilderijen eenzelfde vrijheid van werken. Dan verruilt hij doek voor papier, en olieverf voor veel sneller drogende acrylverf. Het schilderij 'Les Associés' ontstaat in de periode dat Alechinsky nog werkt met olieverf. Het werk toont met zijn lange gebogen lijnen die afgewisseld worden met korte tekenachtige streken zijn interesse in schrift en beweging.

Context