Let’s Meet at the Orient

Füsun Onur

Verworven in 2014
met steun van / with support of Mondriaan Fonds

'Let’s Meet at the Orient' bestaat uit een grote blauwe ballon en een met water gevulde koperen bak. In de bak bevinden zich, uitgevoerd in messing, de namen van alle landen op de wereld. Ze lijken van de blauwe ballon te zijn gevallen, samen met een witte zijden lap in de vorm van de continenten. De installatie stelt de aarde voor, de blauwe planeet, ontdaan van landgrenzen, conflicten, machtsverhoudingen en sporen van uitbuiting. In een tijd ver in het verleden of ver in de toekomst?

Füsun Onur zelf zegt over haar werk: “De wereldkaart is zuiver wit, zonder grenzen. Alsof de wereld zich tegen het kwaad verenigd heeft. Zoals Atatürk zei: ‘Vrede in het land, vrede in de wereld.’ Jaren zijn voorbijgegaan en er is niets veranderd. De rijke landen worden steeds hebzuchtiger. Ze willen verzwelgen, binnenvallen, gebruik maken van de situatie. Dus blijft dit werk een sprookje.”