Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

L'orage au jardin

0022.JPG

1952

Jean Bazaine

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1953
Inventaris nummer 22

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Dit werk van de Franse schilder Jean Bazaine is opgebouwd uit kleurvlekken. Er zijn heldere rode, paarse en blauwe kleuren gebruikt en een okergeel, afgewisseld met zwart. In het midden van het doek loopt in diagonale richting een brede witte baan. Dit schilderij biedt een abstract beeld van onweer. De witte diagonale baan, die onderbroken wordt, kan gezien worden als een bliksemflits die een helder licht werpt over een tuin met bloemen en planten. De rode, paarse, blauwe en gele kleuren in het schilderij verwijzen naar bloemen. Het vele zwart representeert het duister tijdens het onweer. De kleinere kleurvlekken, soms in clusters bij elkaar gezet, ondersteunen de hoofdbeweging. Links en rechts staat het beeld los van de rand. Boven en onder lijkt het afgesneden, alsof het een fragment is uit een groter geheel.

De schilderijen en tekeningen van Bazaine vinden hun oorsprong in de natuur. Hij geeft zijn thema's echter niet op een naturalistische wijze weer. Hij roept het thema op een abstracte manier op, door gebruik te maken van kleur, ritme en beweging. Bazaine vindt dat een schilderij het wezen van het universum moet belichamen. Hij wil geen specifieke details afbeelden, maar de essentie van natuurverschijnselen als het waaien van wind of het stromen van water schilderen. Hoewel zijn schilderijen abstract zijn, blijft hij tekenen en aquarelleren naar de zichtbare werkelijkheid. Hiermee wil hij voorkomen dat hij vervalt in een systematiek. Hij wil open blijven staan voor de natuur om daarin telkens nieuwe dingen te kunnen ontdekken.

Bazaine organiseert in 1941 een tentoonstelling in Parijs met de titel 'Jeunes Peintres de Tradition Française'. Het is bedoeld als protest tegen de cultuurpolitiek van de Duitse bezetters. De titel geeft aan dat de deelnemende kunstenaars aansluiting zoeken bij de Franse traditie, maar daar een nieuwe vorm aan willen geven. Na de Tweede Wereldoorlog wordt deze groep - waartoe naast Bazaine o.m. Bissière, Poliakoff en Manessier behoren - aangeduid met de term École de Paris.

Context