Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Mastaba

0593.JPG

1971

James Rosenquist

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1973
Inventaris nummer 593

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Op deze negenkleurenlitho van James Rosenquist zijn allerlei gebruiksvoorwerpen te herkennen, zoals een verpakking voor wasmiddel, blikken soep, verf en motorolie, een schoenzool en een plaat met uitgestanste ronde vormen. De voorwerpen zijn in zwart weergegeven. De overige acht kleuren zijn niet gebonden aan de objecten, maar op een abstracte manier over het papier verdeeld. Ze overlappen elkaar gedeeltelijk, wat door het mengen van de kleuren nieuwe tinten oplevert. De voorwerpen zijn vanuit verschillende aanzichten afgebeeld. Ze worden afgesneden aan de randen van de prent.

Als uitgangspunt voor zijn schilderijen en prenten neemt Rosenquist beelden en situaties die hij in het dagelijks leven waarneemt en ervaart. Hij combineert deze op een collageachtige manier tot een caleidoscopisch geheel. Met name in zijn schilderijen lijken de combinaties soms inhoudelijk niets met elkaar te maken te hebben. Het vervreemdende effect dat hierdoor ontstaat, wordt nog versterkt doordat de beeldfragmenten onderling verschillen wat betreft maat en schaal. Soms lijken ze gedeeltelijk afgesneden, overlappen ze elkaar of worden ze in verschillende richtingen aaneengevoegd. Zo ontstaan er beelden waar je als toeschouwer niet direct grip op hebt. Het is niet Rosenquists bedoeling de kijker te confronteren met een 'af' beeld. Hij zegt daarover: "Ik beschouw mijn werk nooit als iets afs. Ik beschouw het als middel om mensen op te laten gaan in hun eigen visie."

Evenals Warhol, Oldenburg en Lichtenstein, wordt Rosenquist gerekend tot de Amerikaanse pop art. Wat deze kunstenaars gemeen hebben, is het gebruik van reclamemateriaal en consumptieartikelen als uitgangspunt voor een beeld. In tegenstelling tot Rosenquist geven de andere genoemde kunstenaars een bepaald product of beeldfragment geïsoleerd weer. Meestal vergroot of verveelvoudigd, wordt het tot eigentijds icoon. Rosenquist is echter geboeid door de mogelijkheid telkens nieuwe ontdekkingen te doen, in het leven en in zijn werk. Soms bevatten zijn titels woordspelingen of leiden ze tot nieuwe associatiemogelijkheden. De titel 'Mastaba' (oud Egyptisch grafmonument) kan aanleiding geven de voorwerpen op deze prent te zien als producten waarvan het leven teneinde is. Maar Rosenquist kan ook verwijzen naar de Egyptische gewoonte overledenen gebruiksvoorwerpen en voedsel mee te geven in hun graf.

Context