Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Mi-août

0400.JPG

1962

Martial Raysse

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1968
Inventaris nummer 400

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Mi-août' van de Franse kunstenaar Martial Raysse toont een gedeelte van een persoon: de bovenbenen, de buik, een stuk van de rechterarm en een paar vingers van de linkerhand. De vingers rusten op een krant of tijdschrift. Daarnaast is een badslipper geschilderd. Raysse heeft er een schuimplastic bloem op gemonteerd. De attributen en de houding van de figuur verraden dat het hier gaat om een vrouw in badpak die ligt te lezen. Raysse heeft een offsetprint hiervan gebruikt als basis voor zijn werk. Daar heeft hij felle, onnatuurlijke kleuren overheen geschilderd. De benen van de vrouw zijn helder rood, haar arm is fel geel. De achtergrond bestaat uit verschillende kleuren blauw, die met korte toetsen tegen elkaar gezet zijn. Het onderwerp, de titel 'Mi-août' (half augustus) en de felle kleuren in combinatie met het koele blauw, roepen de sfeer op van een zonnige vakantie aan zee.

Martial Raysse behoort tot de kunstenaarsgroep 'les nouveaux réalistes', die in 1960 door de kunstcriticus Pierre Restany in Parijs wordt opgericht. Deze kunstenaars nemen eigentijdse producten uit het dagelijks leven, zoals consumptieartikelen en reclamemateriaal, als uitgangspunt voor hun werk. Hierin vertonen zij overeenkomst met de Britse en Amerikaanse pop art. Binnen de pop art worden de moderne producten afgebeeld, waarbij soms werkelijke voorwerpen worden toegevoegd. In het nouveau réalisme worden de voorwerpen zelf gebruikt om beelden mee te creëren. Deze objecten ondergaan dan een ingreep als stapelen, samenpersen of inpakken waardoor de identiteit ervan grotendeels verloren gaat. Hoewel Raysse naar buiten treedt als 'nouveau réalist', vertoont zijn werk meer overeenkomst met de pop art.

Raysse schotelt de kijker een wereld vol schone schijn voor. Hij maakt schilderijen, assemblages en installaties waarvoor hij de ingrediënten ontleent aan zijn leefomgeving: de Franse Côte d'Azur. Posters met mooie vrouwen die reclame maken voor zonnecrème of luxe vakanties, strandaccessoires en goedkope sieraden worden gebruikt om beelden te maken waar de kunstmatigheid vanaf straalt. Het zijn van zichzelf al middelen om de wereld mooier te laten lijken dan zij is, maar Raysse doet er nog een schepje boven op. Hij schildert of bouwt geen zonnig tafereel, zoals in de reclame, maar presenteert de illusie daarvan. Hij ondermijnt het werkelijkheidsgehalte van zijn beelden door het gebruik van niet-natuurlijke, botsende kleuren en haarscherp afgebakende vormen die eerder vlak dan illusionistisch werken. De toegevoegde accessoires als badslippers, valse wimpers of neonbuizen benadrukken de onwerkelijkheid van de voorstelling. ,

Context