Miscellaneous Exits for Smaller Animals

Aernout Mik

Verworven in 1993
Inventaris nummer 2028

Deze gangachtige constructie van de Nederlandse kunstenaar Aernout Mik bestaat uit een vloer, twee korte wanden en een lange wand. De vloer is bekleed met grijs linoleum. De wanden zijn voorzien van wit behang, waarin lange horizontale krassen zitten. Het geheel is bevestigd aan een muur van de expositieruimte en bevindt zich 50 cm boven de grond. Aan de uiteinden van 'de gang' bevindt zich een deur. In de lange wand zitten vijf deuropeningen. Twee daarvan bevatten een dubbele deur, de andere een enkele. Er staat ook een losse deur tegen de lange wand. De voorkant van de constructie wordt gevormd door een geknakte aluminium buis en een ontwricht aluminium frame dat gedeeltelijk voorzien is van ruiten. Sommige ruiten zijn kapot. Er is een stukje glas tegenaan gekit. Enkele verwrongen hoekijzers verbinden de bovenkant van de achterwand met de voorkant van de vloer. Op de vloer liggen witte kussens, gedeeltelijk op of tegen elkaar.

De 'gang' vertoont sporen van geweld en reparatie. De zachte kussens roepen in deze context eerder een gevoel van verstikking dan aangename associaties op. Ze versperren de weg naar de uitgangen. De 'miscellaneous exits' zijn voor een deel schijnuitgangen: achter sommige deuren zit weer een deur. Bovendien bieden de deuren van de lange wand geen uitweg omdat ze uitkomen op de muur van de tentoonstellingsruimte. 'Miscellaneous Exits for Smaller Animals' doet denken aan een gevangenis of psychiatrische inrichting; aan een plek waar mensen die zich niet aan algemeen aanvaarde leefregels houden, meestal tegen hun wil worden vastgehouden.

Aernout Mik is geïnteresseerd in menselijk gedrag, vooral in het spanningsveld tussen wat normaal gevonden wordt en wat niet. In hoeverre onderwerpt een mens zich aan bepaalde gedragscodes of doorbreekt hij deze? Mik legt met zijn werk deze vragen voor aan de beschouwer. Hij doet dit door een beeld te bieden dat enerzijds herkenbaar is, maar anderzijds het gevoel geeft dat er iets niet klopt. In 'Miscellaneous Exits for Smaller Animals' klopt de verhouding tussen de kussens en de gang met deuren niet. De deuren zijn te klein voor een mens. Ze zijn dan ook bedoeld voor 'smaller animals', maar de kussens, die juist groot zijn, wijzen niet op een dierenverblijf. Het geheel houdt het midden tussen een maquette en een constructie naar menselijke maat.