Monochrome bleu, sans titre (IKB 63)

0192.JPG

1959

Yves Klein

Verworven in 1965
Locatie VAM, B0, 07, 00

Dit werk van de Franse kunstenaar Yves Klein is een monochroom blauw schilderij. De verf, bestaande uit pigmentpoeder en kunsthars, is met een roller aangebracht op het doek. Door de verf hecht het doek zich aan het houten paneel waar het overheen gespannen is. De verf is mat en zeer gelijkmatig aangebracht. Er is voor de kijker geen enkel oriëntatiepunt; er is alleen een intens stralend ultramarijn blauw.

Yves Klein maakt sinds 1949 schilderijen in één kleur. Hij vindt dat elke kleur zijn eigen individualiteit heeft en in staat is een immateriële kracht uit te stralen. De kleur blauw heeft de grootste intensiteit en is de kleur die het sterkst de bevrijding van het stoffelijke materiaal vertegenwoordigt, aldus Klein. Hij experimenteert met verschillende industriële verfpoeders tot hij de meest intense kleur blauw gevonden heeft en noemt dit IKB, International Klein Blue. Het is Kleins bedoeling via zijn monochrome schilderijen bij de beschouwer een graad van contemplatie te bereiken "waarin de kleur volle en zuivere sensibiliteit wordt." De beschouwer kijkt niet meer naar een blauw schilderij, maar wordt als het ware opgenomen in het blauw. Het oog ziet geen verf, maar kleur en diepte.

Op een tentoonstelling in Milaan in 1957 presenteert Klein uitsluitend blauwe schilderijen. Van hieruit begint hij de verovering van de wereld met IKB. Klein maakt blauwe objecten, hij smeert naaktmodellen in met blauwe verf en laat ze hun lichaam afdrukken op doek, hij schenkt zijn gasten op een opening een blauwe cocktail met het gevolg dat ze zeven dagen blauwe urine hebben, hij bereidt het plan voor de obelisk op de 'Place de la Concorde' in Parijs in een blauw licht te zetten. Naast blauw gebruikt Klein in zijn latere werk ook roze en bladgoud.,Het werk van Klein vertoont een merkwaardige spanning tussen werkelijkheid en utopie. Enerzijds heeft het een mystieke intensiteit, anderzijds spreekt er een ironische houding ten aanzien van kunst uit. In 1958 exposeert hij 'Le Vide' (de leegte) in Galerie Iris Clert in Parijs. De nacht voorafgaande aan de opening sluit hij zich op in de lege galerie en vult de ruimte met 'mentale beelden'.