Museum Songspiel: The Netherlands 20XX

Chto Delat

Verworven in 2011

‘Museum Songspiel: The Netherlands 20XX’ vertelt het verhaal van een groep immigranten die aan deportatie probeert te ontkomen. De film volgt de immigranten die hun toevlucht zoeken in een museum, in de veronderstelling dat deze een laatste bolwerk is van vrije meningsuiting en hulp biedt aan de politiek onderdrukten. Als de vluchtelingen worden ontdekt ontspint zich een pakkend en stimulerend gesprek tussen de directeur van het museum, de conservator, de kunstenaar, een televisieverslaggever en de suppoosten.

Chto Delat? hanteert het genre van het ‘songspiel’, zoals dat begin twintigste eeuw door toneelschrijver Bertolt Brecht en componist Kurt Weil voor het muziektheater werd ontwikkeld. In een ‘songspiel’ worden politieke en maatschappelijke kwesties gepresenteerd in de vorm van toegankelijke en vaak humoristische liederen. De weemoedige begeleidende muziek gecomponeerd door Mikhail Krutik wordt gezongen door de suppoosten.

De film herinnert ons er op griezelige wijze aan dat elk systeem monsterlijke vormen kan aannemen als de mensen er blindelings en fanatiek achteraan lopen en degenen die het voor het zeggen hebben geen enkele ruimte meer bieden voor twijfel of verandering.

Chto Delat? hanteert het genre van het ‘songspiel’, zoals dat begin twintigste eeuw door toneelschrijver Bertolt Brecht en componist Kurt Weill voor het muziektheater,werd ontwikkeld en waarbij politieke en maatschappelijke kwesties door een koor worden,voorzien van tragikomisch commentaar. Op deze manier werpt Museum Songspiel: The Netherlands 20XX nieuw licht op de kloof tussen de kunst en het politieke. De weemoedige begeleidende muziek, gecomponeerd door Mikhail Krutik geeft het geheel eenheid en,samenhang.

- Tenstoonstellingstekst 2011 -