My neck, my back curve silently

2064.jpg

Karin Arink

Verworven in 1994
Inventaris nummer 2064

De titel van dit werk geeft aanleiding deze sculptuur te zien als een gekromde menselijke torso. Maar als je de details bekijkt, komen er allerlei vragen op. Aan de binnenkant van de kromming zie je twee ronde vormen die op billen lijken. Aan de buitenkant, tussen wat stompen van armen kunnen zijn, is een ruggengraat waarneembaar. Het is moeilijk te bepalen of het een zich strekkende of juist in elkaar buigende figuur is. De gekrulde vorm doet ook denken aan een larve of engerling, het stadium waarin een insect zich voorbereidt op een nieuwe levensfase.

Karin Arink is geïnteresseerd in dingen waarin tegengestelde krachten samenkomen. Dingen als metamorfosen en hermafrodieten, mechanismen of spelingen van de natuur die een merkwaardige vormverandering in zich dragen. Haar beelden gaan over kracht en kwetsbaarheid, over maakbaarheid en onvermogen, begrippen die tegengesteld lijken, maar zich hier verenigen. De incomplete en voor meerdere uitleg vatbare gedaante draagt de mogelijkheid van groei en verandering in zich.

[2020]